NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 december, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 december, 2015
Skrivet av: Marcus Cederström skrivet 2014-09-22, 15:40
Jag heter Marcus Cederström och är doktorand på University of Wisconsin-Madison i USA. Jag är i Sverige ett år som en Fulbright Scholar och forskar innan jag börjar skriva min doktorsavhandling. Mitt projekt handlar om kvinnor som immigrerade till USA och sedan flyttade hem till Sverige. Jag fokuserar särskilt på de som engagerade sig i arbetarrörelsen både i Sverige och USA. Huvudpersonen i min avhandling är en kvinna som heter Signe Elisabeth Aurell, som bodde i USA 1913-1920. Hon föddes här i Sverige i Gryt i Kristianstads län 1889-02-14 och avled 1975-04-29 på Västergård, Glimåkra. Hon ligger begravd på Osby kyrkogård. Jag har fått fram att hon bodde ett tag i Östra Göinge och jag tror (men är inte helt säkert) att hon också bodde ett tag i Västra Göinge. Hennes far hette Andreas Aurell, f. 1853 i Glimåkra Kristianstads län och var folkskolelärare. Hennes mamma hette Anna Nilsson, f. 1856. Signe hade fyra syskon alla födda i Gryt Kristianstads län: Nils Barthold, f. 1886; Hanna Ingeborg, f. 1891; Knut Albert, f. 1893; Sten Viking, f. 1897.
 
Jag har hittat rätt så mycket om Signe Aurells liv i USA men vet väldigt lite om hennes liv här i Sverige. Jag skulle gärna vilja få fram allt möjligt om hennes liv (släktingar, folkräkning, bouppteckning, olika adresser hon hade, olika jobb hon arbetade, skolbetyg, brev eller bilder som kanske finns i någon samling).
 
Jag undrar om ni har några bra tips på hur man kan hitta lite mer information om henne eller om det är någon som kanske har lite av den informationen som jag söker.
 
P.S. Ursäkta om det finns några grammatiska fel, jag kan svenska rätt så bra, men har fortfarande problem ibland med att skriva.