NULL Skriv ut sidan - Baaz / Baas

Anbytarforum

Titel: Baaz / Baas
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2013-10-14, 18:47
Hej,
 
Jag klipper in Niclas avskrift av växjö hospitals räkenskaper för jämförelse, och fetmarkerar det av intresse. (Från  17 januari 2004)
 
SmH 1587:5, räkenskaper för Växjö hospital (opag.):  
Underhåll  
En effterlåthitt enn förlamatt Quinna  
Rogh__________4 tunnor 5 ½ skäpa  
Malt__________4 ½ tunnor  
Kornn_________2 tunnor 3 ½ skäpa  
 
vid högra marginalen är ditskrivet:  
”bestås inthz, ty hon haffuer  
förmögne Barn, N: her bencht i  
Ekesås, her hans j wekelss  
ångh, och her hanses hustro i daedesiö
har förutan ko____1 stn  
(…?) håkon iönß Borgmestare vdi  
wexsiö”  
 
Bland annat Liss-Eric Björkman i sin artikel Några smålandsprästers släktband i SoH 1985 skriver om detta och att Herr hans i Dädesjö var kyrkoherden Johannes Gudmundi därstädes (som i övrigt på alla ställen jag sett, kallas herr Johan (möjligen Jöns på ett ställe) och av sig själv Johannes)
 
Vid en genomgång av Smålands landskapshandlingar har jag 1592 stött på en Hustru Karin s. her hannses efterleffuerska ij dedesiöö
Källa: Landskapshandlingar, Landskapshandlingar Smålands handlingar, SE/RA/5121/5121.05/1592: 8 (1592), bildid: A0047757_00196
 
Eftersom Johannes Gudmundi levde ännu 1602 (herdaminnet+landskapshandlingarna) så kan denna herr Hans inte avse honom.
 
Frågan är om den herr Hans i landskapshandlingarna 1592 kan vara densamma som avses i Växjö hospitals räkenskaper? En tidigare okänd komminister eller kaplan i Dädesjö kanske?
 
Då det förekommer en hustru karin persdotter saliga herr hannses efterlefuerska  som fått 2 tunnor spannmål fritt av Algutsboda kyrka enligt brev 1586-05-03 (SmH 1590:7) så kan detta kanske avse henne, och att hon senare bott i Dädesjö? Då hör noteringen kanske inte alls ihop med den från Växjö hospital. Eller kanske står det helt enkelt fel i landskapshandlingarna?
 
Fler frågor än svar, men tänkte meddela att jag snubblat över detta.
 
mvh
Martin