NULL Skriv ut sidan - Baaz / Baas

Anbytarforum

Titel: Baaz / Baas
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2013-10-14, 22:56
Hej Lars,
 
Nu missade du hela poängen med mitt inlägg!  
 
Att Johannes Gudmundis hustru hette Karin Jönsdotter är inte alls säkert! Det bygger ju på att man från herdaminnet vet att hans hustrun hette Karin. Samt att det i Växjö hospitals räkenskaper, som jag citerade ovan, står att herr Jöns dotter var gift med Herr Hans i Dädesjö. Det kan ju rent teoretiskt röra sig om två olika kvinnor. (Se Liss-Eric Björkmans artikel som jag hänvsiade till ovan).
 
Denna herr Hans i Dädesjö i hospitalsräkenskaperna har ansetts vara Johannes Gudmundi i Dädesjö. Därför har denna Karin Jönsdotter uppstått som hans hustru genom en kombination av dessa uppgifter. Det jag nu funderar över är hur pass säkert det är att herr Hans i Dädesjö verkligen avser Johannes Gudmundi eftersom det 1592 omnämns en hustru Karin saliga herr Hans i Dädesjö som definitivt inte är Johannes Gudmundi efter som han ännu levde 1602!
 
Samtidigt meddelar jag också att det förekommer en Hustru Karin saliga herr Hans som bevisligen heter Persdotter som 1586 får brev på några tunnor spannmål fritt av Algutsboda kyrka så länge hon lever. Om detta rör sig om samma person som den 1592 omnämnda hustru Karin saliga herr Hans i Dädesjö, så kan man bortse från min ifrågasättning av identifieringen av Johannes Gudmundi i hospitalsräkenskaperna. Men jag önskar gärna att andra kommenterar mitt fynd.
 
Kan mitt fynd avfärdas, eller kan det ligga något i det?
 
Lars, hänger du med? Vad har du för spännande källa för att Johannes Gudmundis hustru ska vara känd/född år 1541?
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2013-10-14 23:14)