NULL Skriv ut sidan - Baaz / Baas

Anbytarforum

Titel: Baaz / Baas
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2015-02-12, 10:44
Hej!
 
I samband med forskning kring den så kallade Dädesjösläkten så har jag stött på en intressant uppgift i domboken!
 
I den renoverade domboken för Uppvidinge häradsrätt vid tinget 6 juni 1651 framkommer ryttaren Per Jonsson i Tångerda i Vetlanda och agerar på sin syster s. Bispens effterlefuerska hustru Brijta vägnar. Bispen (biskopen) är Johannes Baasiuz (d.ä) och hans änka var Brita Eriksdotter. Brita är dotter till kyrkoherden i Myresjö Ericus Michaelis.
 
Ryttaren Per Jonsson i Tångerda var son till kyrkoherden Jonas Petri i Myresjö som efterträdde Ericus Michaelis. Modern hette Märta Gustavsdotter. Märta Gustavsdotter var utomäktenskaplig dotter till Gustav Nilsson (adliga ätten Silversparre) till Holma (se här (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/29510/370471.html?1375163282 target=_top)) och hon levde ännu 1648 i Myresjö.
 
Då Per Jonsson i Tångerda kallar Brita Eriksdotter för sin syster så kan det alltså vara så att Märta Gustavsdotter först varit gift med Ericus Michaelis och blivit mor till Brita, och sedan blivit omgift med efterträdaren Jonas Petri i Myresjö och fått sonen Per. Då skulle Per Jonsson och Brita Eriksdotter vara halvsyskon. Den enda andra möjligheten är väl någon form av styvsyskonskap?
 
Detta skulle i så fall innebära att ättlingar till Johannes Baazius (d.ä) och Brita Eriksdotter (jag själv är bekant med sonen Erik som adlades Leijonhielm och sonen och sedermera ärkebiskopen Johannes Baazius [d.y.]) på sitt möderne härstammar från adliga ätten Silversparre.
 
Se min artikel Frälsekvinnan Margareta Håkansdotter (Dädesjösläkten) och hennes ofrälse ättlingar i Svensk Genealogisk Tidskrift 2014:1, sid 21-23.
 
mvh
Martin