NULL Skriv ut sidan - Bergius

Anbytarforum

Titel: Bergius
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2012-03-26, 21:58
Vad är känt om Lorens Bergius barn? Lorens var borgmästare i Eksjö 1706-16 och vad jag förstår en av Anders Hallorssons söner från Berg, Väse (S). Jag har funnit fyra söner i Eksjö skolas elevmatrikel alla inskrivna samma dag, 1707-02-26: Jacobus Bergius, 14, Ericus Bergius, 10, Carolus Bergius, 9, och Johannes Bergius, 8. Fadern uppges vara Laurentiz Bergius, Consul Ekesiöensis. (Högre allmänna läroverkets i Eksjö arkiv CIIa:1, s. 39).
 
Två av dessa kan kanske möjligen identifieras med två militärer jag funnit i andra sammanhang, men helt säker är jag inte:
- Erik Lorensson Bergius, antas enligt gmr till Kalmar regemente, majorskompaniet rote nr 77, dvs. Tjunnaryd, Björkö (F) i juni 1713 och flyttas i oktober 1718 till rote 116 nr vid samma kompani, dvs. Boda, Mellby (F), där han står några dagar innan han samma månad avancerar till grandjärrustmästare. Vart han tagit vägen har jag inte listat ut. Eriks ålderuppgifter i rullorna som ger ett födelseår 1695/96, kan stämma med matrikelns.
- Johan Bergius (min anfader) antas enligt gmr i oktober 1719 till Jönköpings regemente, Norra Vedbo härads kompani nr 121, dvs. Vinterstorp, Säby (F), avancerar till korpral i juni 1733 och flyttas till rote nr 116 vid samma kompani, dvs. Mada Östergård, Säby (F), avancerar till rustmästare i mars 1742 och flyttas till Vista härads kompani innan han i maj 1742 blir tillbakaflyttad till Norra Vedbo kompani, där han 1760 avancerar till sergeant och 1761 står som konstituerad fänrik. Sedan han avancerat till rustmästare hade han Lilla Lönhult, Askeryd (F) som boställe. Står dock i dödnotis och bou från 1766 i Assjö Södergård, Askeryd (F). Även här tycks matrikelns åldersuppgift stämma med rullorna, vars åldersuppgifter sammanlagt och huvudsakligen tycks peka på födelseåret 1698 (dödnotisen säger dock 78 år och avviker alltså med 10 år). En Eksjöanknytning finns i hfl 1766-70, där 1744 står som inflyttningsår, men där övriga familjen står som komna från Säby anges Johan istället vara från Eksjö (Askeryd AI:3 s. 152-53). Om det är födelseorter som avses är jag något osäker på, men det kan ju poängteras att Erik Bergius i rullorna står som smålänning medan Johan Bergius står som östgöte! Borgmästare Bergius var ju från Värmland, men när och hur han tagit sig till Eksjö vet jag inget om. Kanske mellanlandade han en tid i Östergötland? Notera även att barnen skrivs in vid skolan efter att han blir borgmästare. Kan också nämna att Johans (enda?) son hette Karl.
 
Finns någon som sitter på några kunskaper om familjen och kan officerarna Erik och Johan Bergius vara identiska med de söner till Lorens som skrivs in vid Eksjö skola 1707?
 
(Meddelandet ändrat av mattias 2012-03-26 22:04)