NULL Skriv ut sidan - Bergius

Anbytarforum

Titel: Bergius
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2013-09-09, 10:46
En biografi finns för Lorens i Erik Grens Värmlands Nation i Uppsala 1595-1677. Här uppges att han är son till bonden Anders Hallorsson och dennes hustru Gunilla Bengtsdotter. Uppgiften finns även i Bo Lindwalls antavla för Nils Ferlin här på Rötter, som hänvisar till ett nr av Svenska antavlor. Uppgiften cirkulerar även på en rad webbsidor.  
 
Själv har jag ännu inte satt mig in något djupare i Anders Hallorssons familj i Värmland. Jag har funnit den Bromanderska samlingen finns på ArkivDigital, där man återfinner en släktutredning för Bergius i volym 36 (bild 139 och framåt i ArkivDigital). Den verkar stämma rätt dåligt i de äldsta leden, bland annat uppger Bromander att Anders dör 1664 och att änkan gifter om sig, trots att Anders dödnotis från 1689 finns kyrkoboken Väse C:2 s. 172 och att Gunillas finns från 1699 i samma volym s. 189, utan att nämna något annat än sitt giftermål med Anders.
 
Bromanderska samlingen liksom nationsbiografin tar upp en mängd barn till Lars som jag inte stött på i Eksjö och som med något undantag bara tycks vara verksamma i Värmland. Jag kan inte se det på annat sätt än att, antingen har Lorens lämnat barn bakom sig i Värmland, som uppfostrats bland släktingar, eller så har flera Lars/Lorens blandats samman. Kanske är inte ens Lorens i Eksjö son till Anders Hallorsson?
 
Uppgiften om Lorens hustru Maria Lund tackar jag för. Googlar jag på de bägge namnen får jag en träff på finska nationalbiblioteket, en pdf-fil med en förteckning på personskrifter i diktform (http://www.kansalliskirjasto.fi/attachments/5l4vZtpBt/5s18GARSb/Files/CurrentFil e/Mikrofilmiluetteloita_runomuotoiset_henkilokirjaset.pdf) med hänvisningar till mikrofilmer, där namnen återges tillsammans med årtalet 1689. Kan Lorens och Maria vara gifta 1689? Självklart är jag intresserad av din källa till giftet, Vincent! Känner du till vad för koppling som finns till Finland? (För övrigt kan nämnas att Bromanderska samlingen liksom nationsbiografin uppger att Lorens hustru heter Ingärd Svensdotter.)