NULL Skriv ut sidan - Bergius

Anbytarforum

Titel: Bergius
Skrivet av: Vincent Eldefors skrivet 2013-09-10, 01:21
Uppgifterna om familjen i Bo Lindwalls Ferlin-antavla är väl i princip bara hämtade från SvA rakt av vad jag kan förstå? Jag har själv ingen uppfattning om hur trovärdiga uppgifterna i Bromanderska samlingen brukar vara men i det här fallet så handlar det ju uppenbarligen om en rejäl sammanblandning så man ska nog vara ganska försiktig med att lita på det man hittar där, åtminstone när det gäller tidigare uppgifter.
 
Den Lorens Bergius som gifter sig i Perniö 1689 är helt säkert densamme som blir borgmästare i Eksjö 1706. Såväl barn som hustru i Bromanders sammanställning är vitt skilda så det handlar tydligen om en helt annan familj. Han har dock en något kryptisk notering som jag inte riktigt förstår? På Anders Hallorssons son Jon har han skrivit Tab 40 (33). Tabell 33 är den som gäller för sonen Lars.
 
Frågan kvarstår väl om Lorens Bergius i Eksjö faktiskt är son till Anders Hallorsson eller om Bromander har några belägg för sin Lars.
 
Så oerhört praktiskt att använda romerska bokstäver i sin numrering det inte alls var för övrigt  
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2013-09-10 01:23)