NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-03
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 1999-11-06, 02:11
Hej Marianne!
Tack för e-brevet. Nu förstår jag frågan. Men det är just den frågan som du ställer som så att säga är frågan. Är Brattforsgrenen sprungen ur Höglundagrenen? Om den är sprungen ur Höglundagrenen, är frågan om den är spungen på ett agnatiskt sätter eller ett icke agnatiskt sätt. Om den är sprungen ur Höglundagrenen på ett agnatiskt sätt och detta förhållande kan av någon bevisas, så antar jag att släkten, dvs Brattforsgrenen, då Höglunda grenen på manslinjen är utdöd, kan komma att föras in på Riddarhuset. Men jag vet inte om den som introducerade Höglundagrenen (Per Jönsson år 1625), dvs den adliga släkten, måste vara anfader till Brattforsgrenen eller om det räcker med att det finns ett agnatiskt släktskap mellan grenarna, med en gemensam anfader före eller vid Nils Bratt, fogden, då denne var den första att adlas. Helmer Bratt försöker visa på ett agnatiskt släktskap mellan grenarna på ett sätt, Gunnar Norlin i Släkt och Hävd 1973 på ett annat sätt, även det agnatiskt. Jag i mitt inlägg försöker också visa på ett tänkbart agnatiskt släktskap. Observera att ordet tänkbart kan och förmodligen skall användas i alla fall som har förekommit, förekommer och kommer att förekomma, under förutsättning att det tänkbara släktskapet inte kan bevisas. Det är endast hypoteser, blandningar av fakta och eventuella händelseförlopp. Därmed är det förmodligen upp till var och en att bilda sig en uppfattning, på förhoppningsvis relativt goda grunder. Jag anser att det jag skrev i inlägget är det mest tänkbara, då pusselbitarna för mig faller på plats, men jag kan inte bevisa det, utan endast presentera det som en hypotes. Men personligen tror jag att det med stor sannolikhet kan vara så att det finns ett agnatiskt släktskap mellan grenarna.
Mvh Marcus.