NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-03
Skrivet av: Annsofi Sterner skrivet 1999-12-19, 14:08
Släkten Bratt har varit föremål för forskning av stora mått i flera sekler. Hur kan det komma sig att t ex boupptecknings- regisret med efternamn A-I för Färnebo hd, till vilket Brattfors tillhör, saknas på mikrokort (mk) hos SVAR? Däremot finns för efternamn J-Ö! Själv tycker jag att det verkar ha varit rena jippot runt forskningen om familjen Bratt och man kan fråga sig hur många olika intressen som omges av denna forskning. Somliga vill uppenbarligen att släkten ska förbli ett historiskt jippo. Flera liknande källor är, med tanke på all möda många uppger sig ha gjort för att reda ut släktens rätta ursprung, lika diffusa. För Nors församling i Värmlands län saknas helt möjlighet att låna Mikrofilm XY3030 med boureg för Grums hd 1719-1860 från biblioteken i Värmland numera och finns inte heller på mk hos SVAR. Det slog mig vilken dold tragedi det handlar om. Om det nu är så att Bratt från Brattfors verkligen är släkt med Bratt af Höglunda, vilket ännu inte är  bevisat med dokumentation, kan jag bara framför mig se deras säte förr och i nutid, det handlar ju om århundranden tillbaka. Ett evigt krusande och förödmjukande måste ha varit en del av familjens vardag.  
 
Själv har jag släkt från Brattfors. På min farmors fars sida har vi anknytning till Brattfors kyrka bla som klockare i generationer. Förmodligen sedan kyrkan stod klar, dvs från 1600-talet och framåt. Det känns lite olustigt att det inte finns mer dokumenterat, eftersom just en av dom som byggde upp kyrkan var en Bratt (Anders Andersson).
 
Finns fler infallsvinklar från andra Bratt-forskare? I så fall tycker jag att det är på tiden att vädra ut i garderoberna!