NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 november, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 november, 2015
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2015-11-20, 17:15
Hej Leif!
 
Jag får också en känsla av att Nils Johans dubbelnamn indikerar högre ståndskoppling, så de övriga skånska Bredahl vid mitten av 1700-talet känns lite för »ordinära». Jag hoppas verkligen att det dyker upp fler ledtrådar, för just nu känns hans ursprung verkligen som ett mysterium...
 
Idag gjorde jag dock ett fynd på biblioteket, när jag kikade i Gunnar Håkanssons bok Öländska personminnen bevarade i äldre gravstenar, epitafier och andra kyrkliga föremål (Göteborg, 1942) på jakt efter något helt annat. På sidan 103 hittade jag en intressant notis gällande Lovisa Eleonora Bredahl och hennes förste make, där man kan läsa att det i Högby kyrka finns ett epitafium i kalksten, 111 cm högt och 70,5 cm brett med ristad inskrift samt friherrliga ätten n:o 48 Creutz' vapen, och följande inskription:
 
RYTTMÄSTAREN
BARON : STEPHAN : CREUTZ
FÖDD
1752 . D. 10 : OCTOB : PÅ LIDHEM
OCH SÄDAN
GIFT FÖRSTA GÅNGEN
1779 : D : 17 : MART : MED : EVA : KRUSEBJÖRN
1783 : D. 2. 2 : NOV : MED : LOVISA : ELEON : BREDAHL
SOM : EFTER : HANS : DÖD
1788 : DEN : 10 JANUAR : PÅ HORN
JEMTE SÖNERNE  
GUSTAV PHILIP och STEPHAN
SAMT : DOTREN : EVA : LOV :
SÖRJANDE REST STENEN
1789.

 
Gunnar Håkansson skriver att det ännu 1942 fanns ett porträtt föreställande Stephan Creutz hos friherre Lorentz Creutz i Stockholm (porträttet finns avbildat i boken), och berättar om familjen:
»Stephan Creutz föddes den 10 Oktober år 1752 på Lidhems sätesgård i Kalmar län. Fadern var löjtnanten friherre Carl Fredrik Creutz, modern Margareta Maria Klingspor. Stephan Creutz ägnade sig åt den militära banan och avancerade till ryttmästare. Arrenderade Horns kungsgladugård, dit han flyttade d. 14/3 år 1784. Dog den 10 Jan. år 1788 och begrovs i Högby kyrka. Stephan Creutz har efterlämnat en dagbok, som ännu är bevarad. Hans hustru, Lovisa Eleonora Bredahl har efter hans död antecknat följande:
 
» - - Wad sorg jag då utstod, jag mig öfvergifven af En älskad och huld Maka med 2 barn och det 3:dje har jag under mitt bröst, som af innersta hjerta mig plågade, på En främmande ort af alla wänner och släktingar öfvergiven boendes på en Kongsgård på Ölan, jag war mäst af alla Mänisior den olyckligaste så om intet herran tröstar mig så fruktar jag att Sorg och bekymmer förkortar mina dagar - - - ».
Undra var dagboken finns idag?
 
Mvh Markus