NULL Skriv ut sidan - Bure (Zebråzynthius)

Anbytarforum

Titel: Bure (Zebråzynthius)
Skrivet av: Per Hellander skrivet 2012-11-22, 03:05
Intressant!!  
 
SDHK-nr 1902 Fastar vid transaktionen mellan ärkebiskopen och Radger var farthegn, dennes brorson spelbudhi  
Not: Släktskap med Spelbudhi verkar mycket troligt.  
 
SDHK-nr 4745 Farthaeign unge, lagman i Medelpad, och hans hustru Ingeborg, skiftar jord med Spielbuder Spielbudersson  
Not: Ytterligare möjlig koppling eftersom det tydligen oftast byttes fastigheter/mark inom familjen.  
 
SDHK-nr 4354, Utfärdare Gudlav Bilders 1337-07-29.  
Man har glömt att översätta slutet som i mitt tycke är mycket intressant eftersom vi har en koppling mellan Farteghn och Herse här  
och i och med det kanske också Bure. Gudlav måste ha varit mycket rik när man ser gåvorna till kyrkan i Jämtland och Medelpad m fl.  
 
consencientibus in supradictorum presencia Farthiegno. filio meo dilecto. Hærsero et Spielbodo filiis vxoris mee prenominate. =>  
 
Översättning från latin av Samppa Asunta (2010-03-03)  
 
Hærsero et Spielbodo filiis vxoris mee prenominate borde väl översättas: åt Härse och Spjälbod, söner till min förutnämnda hustru, förutsatt att det handlar om dativ!. Men kasusändelserna kan också tyda på ablativ, som motsvarar bl.a. prepositionen av. Hela pusslet kunde kanske tydas så: Närvarande vittnen var ärkebiskop Peter i Uppsala, Folke, kyrkoherde i Knivsta, Nils, kyrkoherde i Sunga, Nils Petersson, prebendat i Uppsala domkyrka, Jarl, kaplan till ärkebiskop Peter, Ketilvast, kyrkoherde i Tuna kyrka i Medelpad, Gunnar Larsson, Ingevald Gasabogh. (Så långt enligt Åsas länk, och fortsättningen torde bli: ) Till detta har i de ovannämndas närvaro (in supradictorum presencia) givit sitt samtycke Farteghn, min älskade son, samt Härse och Spjälbod, söner till min förutnämnda hustru. På detta sätt blir det i varje fall någon mening med det hela. Gudlev Bilder testamenterar alltså pengar och andra egendomar till kyrkor o.a. och hans laga arvingar försäkrar att de samtycker.  
 
Mvh  
Per Hellander, Umeå