NULL Skriv ut sidan - Böös / Beus

Anbytarforum

Titel: Böös / Beus
Skrivet av: Andrée Pettersson skrivet 2016-03-02, 20:26
Hej Berit
Jag misstänker också att han nog var född Simonsson. Om det nu är min Anders Blom som jag hittat i mönsterrullorna....
När jag forskade bakåt till honom så utgick jag från den torpare Christer Carlsson f. 1719 i Vittensten, som blev torpare i Sjöudden, Almunge och hans hustru Anna - född 1720 som nämns längre upp av Helena Bure Wijk.
Jag har lite svårt att tro att det skulle funnits 2 Anders Blom vid samma tidpunkt bara...
 
En märklig sak (som kanske är ett skrivfel),(eller ett bevis på ännu en Anders Blom) är ju i lysnings/vigselboken i Almunge EI:1 sid 14 1687-1816, 5/9 1714 vigs soldaten Anders Blom med pigan Brita Ersdotter i Sågen . I mönsterrullorna står han ju som soldat i Kågarbols rote.
I födelseboken C:1 1700-67 bild 34 finns en soldat Blomans och hans hustru Annas dotter Brita född 22/12 1717 i Sågen.  
Antingen har denna Anders Blom gift om sig med en Anna eller så är något felskrivet här.
När sen deras dotter Anna föds 27 mars 1720 så står inte var de bor men 2 dopvittnen bor i Kågarbol.
Dottern Karin föds 1 april 1722 i väsby. Ett dopvittne är då från Sågen.
Sonen Eric föds 8 januari 1727, här står inget var de bor.
Tråkigt att det inte finns nån HFL från den här tiden.
 
Jag har inte möjlighet/tid tyvärr att bege mig till riksarkivet och kolla mantalslängden du nämnde, den finns ju tyvärr inte i arkiv digitals sortiment.  
Men troligen är Petter Blom den Per Olsson Blom som var Anders företrädare i Kågarbol.
 
En liten fundering: i mönsterrullorna för Anders Blom (om det nu är den person jag letar efter) så står att han till vardags(eller vad man nu ska säga) var skomakare.
Jag hittade i dödboken i Almunge EI:1 1687-1816 sid 91 den 16/5 1706 Simon skomakares fosterson Pelle.
En slump kanske... men en skomakare som heter Simon. Kanske kan vara Anders Simsson Bloms far.
Lite rörigt detta.
Skulle vara kul om jag kunde få lite mer info från dig var du hittat uppgifter om Anders.
Jag vill gärna tro att du har rätt om att han var född i Börje  .  
Släktträdet skulle bli mer intressant då.