NULL Skriv ut sidan - Christiernin

Anbytarforum

Titel: Christiernin
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2012-06-22, 00:20
Jag passar också på att informera om några andra domboksprotokoll från Arboga stad som rör Christiernin. Och de är från 1739-07-07 och 07-11, s 1046f resp. 1062f (Källa: Domstolsarkiv, Västmanlands län, Arboga rådhusrätt och magistrat, A 1:29, 1737-1739).
 
Ytterligare ett från 1745-07-27 som rör bokhållaren Christiern Christiernin - om jag inte missminner mig handlar protokollet från 1739 även om honom - och fastigheten Tajartska gården (Källa: Dito, A 1:35, 1745, s 556).
 
Och från och med 1742 finns det register till varje volym. Där förekommer enskilda personer av släkten Christiernin. Men dessa register tycks inte vara heltäckande och kan därför inte vara fullt tillförlitliga. Det finns t ex ingen hänvisning i registret till protokollet från 1745. Så vill man vara säker på att inte missa någonting gällande släkten Christiernin - eller någon annan släkt med anknytning till Arboga och bergslagen för den delen - måste man blada sig igenom volymerna.
 
*   *   *
 
Att Riksarkivet har valt att tillgängliggöra domboksprotokollen för just Arboga rådhusrätt och magistrat gissar jag har att göra med stadens betydelse i den svenska historien. Där har flera viktiga politiska och religiösa möten ägt rum. Sveriges första riksdag, Arboga riksmöte, hölls bl a här 1435. Arboga var också ett viktigt handelscentrum och under lång tid utförselhamn för järnet från Bergslagen. Så många av de bruksidkare och handelsmän som var verksamma i Bergslagen har säkerligen lämnat avtryck i Arboga stads domböcker. Däribland flera av släkten Christiernin.
 
Mvh /Leif