NULL Skriv ut sidan - Colliander

Anbytarforum

Titel: Colliander
Skrivet av: Claës Linder skrivet 2009-08-14, 19:28
Ingressen till bouppteckningen efter Birger Kebbonius som avled valborgsmässoafton 1703 och som hölls i Sjösås , Uppvidinge härad, Jönköpings län den 22 februari 1704 är till stor glädje för att kartlägga de äldsta leden av släkten Colliander. Är det någon som sett den och skrivit av uppgifterna så vore jag mycket intresserad av att höra vad där står?
Där nämns nämligen den avlidnes 4 syskonbarn Colliander som är barn till kyrkoherden i Femsjö Erlandus Nicolai. Häri nämns min anmoder Marta Erlandsdotter gift med Kebbo Ingeldi kyrkoherde i Näshult och Birger Erlandi Colliander kykroherde i Åsenhöga, men vilka var de andra två syskonen till dessa? Någon som sett ingressen?  
Enligt Elof Collianders bok skulle det vara Nils som blev stamfar för den finländska grenen och Elisabeth som skulle varit gift med en hjälppräst. Vad står det om dem i ingressen som alltså skulle kunna verifera den finska grenens ursprung?  
Jag kan också meddela att enligt en annan teori än den som omnämnts här på Rötter och i boken av Elof Colliander kommer släkten från Mo i Åsenhöga i Jönköpings län. Det intressanta med denna teori är att Marta Erlandsdotter Collianders dottersons dotterson Israel Göthersson (Kindberg) hade arvjord i frälsehemmanet Mo i Åsenhöga enligt bouppteckningen efter hustrun  från 1773. Israel och hans hustru bodde i Guttebo i Fagerhult, Kalmar län. Är det rimligt att de ärvt del av frälsehemmanet via sitt Colliandersläktskap för det verkar för mig osannolikt att de annars just skulle ägt denna del?
 
Om det är riktigt att denna jord är ärvd så styrker det enligt min mening starkt att släkten Colliander härstammar från Åsenhöga och inte från Kullagård.
 
Mvh
 
Claës Linder