NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2008
Skrivet av: daniel skrivet 2004-01-26, 23:53
Här kommer ett litet utdrag kring saker jag hittat kring Dacke och hans släkt.
 
Sandholm Gårdar I Torsås och Gullabo under Wasas tid har gjort en förteckning av byarna runt omkring torsås: Olof Dacke som brukar nämnas som Nils farbror verkar ha bott på Lindö from 39-43+45 samt Flaken 39-40. Jag vill minnas att jag läst att Olof senare fördes till Stockholm för rådbråkning och stegling, jag vet inte om det är en skröna...
 
Nils verkar vara skriven på Lindö 39-40 och Flaken 40-42.  
 
En annan ort som verkar vara intressant är titta närmare på är Hästmahult där Dackes svärfar lär ha kommit från. Enligt Vasas propaganda sov Nils med båda systrarna.
 
Dacke lär också haft 2 svågrar som hette Gertonsson. Sven Gertornsson blev ihjälslagen av 7 torsåsbönder som belönades med skattebefrielse i 3 års tid 1543 (Torsås kyrkas historia Folke Pettersson).  
 
Nils Dacke lär ha fått minst en son ungefär 1532 som enligt Moberg (tror jag) blev fångad av Gustavs män och senare sägs ha fått pesten!
 
Angående teorin om att Jon och Nils var bröder .... Enligt minnesstennen på Flaken finns Jons namn precis innan Nils. Jag vet inte varifrån den uppgiften kommer.  Den som gick in och betalade Jons böter för fogdemordet hette: Hermod Elofsson i Ebbehult i Madesjö (Madesjös Sockens historia) och borde vara släkt med Jon. Jag har inte hittat vem som betalade Nils böter men det borde vara intressant att forska vidare på...
 
Enligt Moberg antände ett par fogdetjänare dackes mors stuga i vilken hon (dvs Elin Dacke) innebrändes. Finns det något belägg att stugan brändes ner? Efterson Elin bodde i Hult 1550 och Germund Svensson som var ståthållare på Kalmar slott fick ju inte återvända innan han hade dödat henne enligt Vasa 1543 så borde det vara modigt eller dumdristigt att skriva ut hennes namn...
 
Andra personer som skulle vara intressanta att undersöka är:
Margit Dacke (Lindön)
Lasse Dacke (Lönnbomåla)
Elin Dacke (Hult o Lönnbomåla)
Albin Dacke (Lönnbomåla)
 
Flera hundra smålänningar deporterades till Finland till skogarna vid den rysk finska gränsen, där kanske det går att hitta vidare information om eventuella släktingar. Det skulle vara intressant och veta om det finns några spår i Fridlevstadssocken på den danska sidan. Dacke lär ju bl.a. ha uppehållit sig i Rödeby och troligtvis ner mot Ronneby.
 
En anna mytomspunnen person som också skulle vara intressant att få mera information är lille Jösse som ofta nämns i texterna kring Dacke och Dackes hövitsmän. Vet någon om det finns någon information om dem?
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd