NULL Skriv ut sidan - Dahlkarl

Anbytarforum

Titel: Dahlkarl
Skrivet av: Sonja Färeby skrivet 2005-08-04, 16:29
Till  Jenny Enqvist
 
Du frågade redan 2004 om någon stött på en Anders Ersson Dahlkarl någonstans i längderna.  
Bland mina förfäder finns en Erik Andersson Dahlkarl. Han gifte sig i Västerlöfsta sn 1699 med Brita Bengtsdotter f 1675 Fallet, Västerlövsta. De bodde i Talltorpet (Tarftorpet) i Västerlövsta. Före dem bodde en soldat där och jag misstänker att han möjligen varit soldat tidigare.  
Erik Andersson Dahlkarl är ovanligt anonym. Jag vet inte var och när han var född. När han dör 1737 finns inte heller några uppgifter om honom utöver de vanliga. Prästen brukar annars skriva ganska mycket om ortsborna därför tror jag att han kom från en annan socken.
Efter EAs död flyttar en dotter och modern till Långtibble i Vänge sn. Där bodde redan två döttrar. Tre söner flyttade till Skogstibble för att senare också flytta vidare till Vänge.
Deras mor Brita Bengtsdotter var född i Västerlövsta och hade sin släkt där. Möjligen kan Erik Andersson Dahlkarl ha haft någon anknytning till Vänge som jag missat.
Om man ser på namnen skulle ju din Anders Ersson Dahlkarl  kunna vara far till min Erik Andersson Dahlkarl. Tiden är inte heller helt omöjlig.
 
Mvh
Sonja Färeby