NULL Skriv ut sidan - Darelius

Anbytarforum

Titel: Darelius
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 1999-05-28, 01:43
Att Johan Andersson Darelius (1632-94) ska ha varit befallningsman i Kind var en nyhet för mig. Enligt de noteringar jag har till hands nu, var han lagläsare i Ale, Bjärke, Flundre, Frökind, Gäsene, Kind, Redväg, Veden, Väne och Ås härader samt Orreholmens friherreskap. Han bodde på sin egen gård i Älvastorp, Alboga sn, Västergötland, där han också avled, och var gift med Kerstin Andersdotter Hägdman, dotter till kaptenen Anders Jonsson i Hägdene Skattegården, Molla socken, och hans hustru Anna Börjesdotter. Johan Andersson Darelius brukar anges vara bror till kyrkoherden Nicolaus Andreae Darelius, men om något bevis för detta finns, vet jag inte. Men uppgiften förefaller väl ganska rimlig med tanke på namnen.
 
Gabriels nya rön att resandesläkten Darell av allt att döma har sitt ursprung i prästsläkten är ju mycket intressanta. Jag forskade själv om detta för många år sedan, men lyckades aldrig knyta ihop släkterna. Jag väntar med spänning på fortsättningen. Jag ska också försöka få fram pärmen med mina egna Darelius-forskningar, även om jag inte tror att där finns något som kan kasta ljus över frågan om vem borgmästaren Anders Darell var son till.