NULL Skriv ut sidan - Darelius

Anbytarforum

Titel: Darelius
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 1999-05-29, 18:30
För att få igång diskussionen lite bättre så lägger jag ut de äldre leden av släkten Darelius här. Detta bygger i huvudsak på en sammanställning av tryckt litteratur och inte särskilt mycket urkundsforskning från min sida.  
 
Tabell 1
Anders Nilsson, levde 1657, kronobonde i Torkelsryd, Brandstorp sn (R). - G m {Märta Andersdotter}. Såväl Warholm som Elgenstierna kallar honom Anders Petersson, men jag antar att Håkan Skogsjös uppgifter bygger på urkunder och därmed är riktiga. Se Håkan Skogsjös utredning över sina Älvsborgsförfäder som du hittar här.
Barn:
? Nicolaus Andreae Darelius, d 1683. Se tabell 2.
? Johan Andersson Darelius, f 1632. d 1694. Se tabell 3.
 
Tabell 2
Nicolaus Andreae Darelius (troligen son av Anders Nilsson, Tabell 1), student i Åbo 1649 där han disputerade 1651, prästvigd 1657, komminister i Götene 1658, kompastor i Härja 1672, d 1683 [allt enligt Warholm]. - G m Annicka Svensdotter, d 1708 begr 2/8 [Härja C:1].
Barn (Warholm nämner att han lämnade efter sig 4 söner och 3 döttrar men nämner bara en son och en dotter till namnet):
? Emanuel Darelius, student i Lund 1673, gick på Skara gymnasium var son till N. Darelius [Göteborgs nation i Lund].
Petrus Nicolai Darelius, f 1655, kyrkoherde i Daretorp, d 1728 [Warholm].
Johan Darelius, får under perioden 1697-1709 åtminstone 6 barn födda i Härja varvid Petrus Darelius och hans första hustru är faddrar vid flera tillfällen.  
? Andreas/Anders Darelius/Darell, rådman i Ulricehamn 1697, borgmästare därstädes 1717, d 1720, stamfar för resandesläkten Darell.
? Nicolaus Nicolai Darelius, student i Lund [Västgöta nation i Lund].
? Sven Nilsson Darelius, gifte sig 1701 1/1 i Daretorp.
Maria Darelia, gift med Nicolaus Breander kyrkoherde i Stenstorp [Warholm].
 
Tabell 3
Johan Andersson Darelius, f 1632 i Brandstorp sn (R), lagläsare och hemmansägare i Älvastorp, Alboga sn (P), d 1694 i Älvastorp, Alboga sn (P). - G m Kerstin Andersdotter Hägdman, d 1720 i Älvastorp, Alboga sn (P). [Håkan Skogsjö i tidigare nämnd antavla; jfr ovan].
Barn (som jag snabbt hittat):
Andreas Darelius, f 1680; kyrkoherde i Od; d 1735. Det förtjänar att omnämnas att hans dotter Sigrid Darelia, f 1717 dp 19/7 i Od sn (P) första gången var gift med lantjägmästaren Lorentz Bergendahl, och att en annan dotter Maria Darell enligt Warholm är identisk med den Maria Darell som gifter sig med rustmästaren Jonas Leijon (båda dessa döttrar har varit föremål för diskussion under resandesläkten Darell här i Anbytarforum).
Karin Darelia, f 1688 i Alboga sn (P).
Sven Darelius, f 1691 i Alboga sn (P).
Gustaf Darelius, f tvilling 1692 i Alboga sn (P).
Kerstin Darelia, f tvilling 1692 i Alboga sn (P).
 
 
Referenslitteratur:
Göteborgs nation i Lund, 1669-1906, Sjöström, Carl, Lund 1907.
Skara stifts herdaminne, Warholm, Johan W, Mariestad 1871.
Västgöta nation i Lund, 1683-1910, Sjöström, Carl, Lund 1911.