NULL Skriv ut sidan - Darelius

Anbytarforum

Titel: Darelius
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 1999-06-01, 23:09
Jan Åke!
 
När vi ändå är inne på Urlander-Glömberg etc så hittade jag några anteckningar som jag gjorde för ca 10 år sedan. Jag antar att du redan känner till uppgifterna, men tar med dem för säkerhets skull.
Fältväbeln Anders Glömberg samt adjunkten Anders Darelius (son till Petrus Nicolai Darelius) hade låtit instämma matronan Helena Thiman samt dess två mågar nämligen hr cornetten Petter Rangell och dess fru Annicka Elg, befallningsman Olof Urlander och des hustru Caisa Elg. [Dimbo hd db HT 1719 2/11 § 29].
Helena Bengtsdotter Thiman var först gift med befallningsmannen i Vartofta hd Sven Jonsson Elg, d omkr 1707, varefter hon ingick äktenskap med befallningsmannen Anders Urlander. I Helenas första äktenskap föddes de redan tidigare nämnda döttrarna samt dottern Christina Elg, gift med länsmannen Per Axelsson.
 
Vid ett tillägg i Anders Urlanders och Helena Thimans inbördes testamente nämns dottern Cajsa Urlander (från Anders tidigare gifte) [Dimbo hd db HT 1718 7/10 § 1].
 
Beträffande Johan Darelius som är fadder 1699 kan det INTE vara frågan om lagläsaren då denne dör redan 1694.