NULL Skriv ut sidan - Delin

Anbytarforum

Titel: Delin
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2009-09-17, 04:13
Mycket intressant med allt jag kunnat hitta först själv i kyrkböcker, sedan på DISBYT och sedan också här om Delinarna från Johannes Larsson från By och Kila. Hans hustru och hans barns mor var Inga Lovisa Svanström med Pemer-rötter, varför alla hennes ättlingar är av intresse i min forskning. Även jag forskar således frenetiskt efter deras ättlingar fram till nutid.
 
Två manliga ättlingar Delin födda på 30- respektive 40-talet har lustigt nog visat sig vara gifta med kvinnliga Pemer-ättlingar från helt andra grenar. I det ena fallet hade jag hustruns föräldrar med i mina uppställningar, men hade inte haft tillfälle att beställa fram förstasidan från någon av makarnas bouppteckning för att få namn på deras barn, men maken Delin fanns med i Vem är det, där makan var nämnd, dotter av.... så att jag den vägen fick se att hon var dotter till Pemer-ättlingar jag hade noterade.
 
Den andre Delin gift med en Pemer-släkting hade jag redan inskriven just som make till hustrun på hennes plats i Pemer-trädet. Jag minns att jag talade i telefon med båda två och fick namnen på deras barn av dem då, för närmare 20 år sedan. Ska bli mycket intressant att höra av mig igen och förkunna att de är släkt med mig båda två, och således med varandra...  
 
Gävlegrenen från Johan Emil har för övrigt varit med några gånger i Svenska Släktkalendern, senast 1943, upptäckte jag härom veckan när jag läste igenom ett antal årgångar som jag just köpt. I släktartikeln från 1943 fick jag förstås ytterligare nya fakta klara för mig...
 
En programpresentatör på Sveriges Television är för övrigt sonson till en kvinnlig Delin också.