NULL Skriv ut sidan - Dichman / Dickman / Dijkman

Anbytarforum

Titel: Dichman / Dickman / Dijkman
Skrivet av: Birgitta Ekvall skrivet 2000-04-10, 00:04
Ja, Bengt, jag har kollat Gotland. Och bl a Västervik, där det också fanns Dickmans/Dijkmans. Inga napp, tyvärr.
 
Jonas: Jag har letat en del i Stockholms stadsarkiv, men säkert finns det register där som jag inte känner till. Var har du stött på personer med namnet Dijkman under 1600-talet?
 
Jag har hittat en Ludvig Jakobsson Dickman som var krögare 1697 i Stockholm, enligt registret Borgare i Stockholm - en avskrift av Handelskollegiets borgarbok 1689-1750.
 
En skinnberedare Johan Dickman med familj bodde på Ladugårdslandet omkring 1760. Vidare fanns en oboist Jonas Dickman (med familj) i Jakob på 1750-talet. Någon son Johan i lämplig ålder har dock inte dykt upp hos dem.
 
År 1755 fanns en lärgosse Jonas Dickman, 16, hos svarvaren Christopher Schultz i Norrmalms västra nedre, nr 20 kvarteret Lammet. Men här är det yrket som inte stämmer. Enligt AE Falcks bok Nyköpings handelssocietet tjänade min Johan D. tolv år i kryddkramhandel i Stockholm innan han 1766 fick burskap i Nyköping just i denna bransch