NULL Skriv ut sidan - Dimming

Anbytarforum

Titel: Dimming
Skrivet av: Kristian Lindgren skrivet 1999-12-27, 17:10
Dimming är ett förhållandevis ovanligt efternamn. Jag har ägnat mig en del åt min hustrus anor som leder tillbaks till Johan Lorenz Dimming född i Skara 21/2 1745, där man även kan finna hans far, hattmakare Johan Dimming (1709-1773), och farfar, krukmakare Lars Dimming. Om Johan Lorenz Dimming finns ganska mycket information, bland annat genom krigsarkivet där man kan finna dokument kring hans militära karriär. Det finns även en handskriven självbiografi som jag arbetar med att renskriva.
 
Jag undrar nu om det finns någon som känner till varifrån namnet och släkten kommer.
 
Dimming dyker upp på några olika håll när man söker på internet och i litteratur. En släkt återfinns i Ytterhörna (Södermanland) under 1700-talet, representerad av bl a Anders Vilhelm Dimming (1724-1757). Även i boken om Karl XII officerare finns ett par personer med detta efternamn, men jag vet ej hur jag skall finna mer information om dem. Genom mormonernas Familysearch har jag funnit att namnet förekommer i England redan på 1500-talet, där den äldsta anan är John Dimming född omkring 1543 i Mells, Somerset. Kan det vara så att släkten härstammar från England?
 
Är det  någon som vet mer om namnet Dimming eller om de personer jag nämner här vore jag tacksam för svar?
 
Mvh, Kristian Lindgren