NULL Skriv ut sidan - Dittmer

Anbytarforum

Titel: Dittmer
Skrivet av: Bente Løvli skrivet 2007-10-06, 06:18
Fortsättning: son Hindrik Herman, f.1798 
son Carl Wilhelm, f. 1802 
Sønnen Niclas f. 1788, har slektsnavnet Widmark, og det kan jo tyde på at han er fra et tidligere ekteskap. 
Som dåpvitne til Hjerpebarn i Lungsund, står Herman Edv. af Ditmer oppført med tittelen, Superc. et sted, og et annet sted står han med 
tittelen Supercargerie, Superc. er da en forkortelse. 
Jeg vet ikke om dette er rett, men kan Supercargerie, være det samme som Superkargör ? 
En Superkargör, er en person som reiser med et skipsfartøy, han er en representant for lastens eier, og har fullmakt til å selge, og til å kjøpe återlast. 
Det kan jo tyde på at slekten af Ditmer har noe med sjøfart å gjøre, mor til Anna Charlotta Schröderheim, (som du sendte info. om) het jo 
Maria L. Ditmer, og var gift med Överdirektören ved Stora Sjötullen i Stockholm, Herman von Stapelmor. 
Det viser seg også at via dåpvitner af Ditmer i Hjerpeslekten, finnes det enda en link til slekter i Kristinehamn, og også kanskje til sjøfartsslekt. 
Og man kan jo nå virkelig begynne å undre seg over hvorfor af Ditmer finnes som dåpvitner til Hjerpebarn i Lungsund, slektsnavnet af Ditmer kan jo 
også tyde på at det er en adelsslekt. 
-Jeg har sett på dåpvitner i Hjerpeslekten, og sender deg det som jeg hittil har funnet ut, jeg har ikke tatt 
med son- og dotternavn, f.eks.Nilsson, Nilsdotter osv., kun de dåpvitnene som har slektsnavn, f.eks. Camitz. 
Sven Johansson Hjerpe, (bror til Olof Hjerpe, f.23/4-1699, Ackkärr, Lungsund, gift med Katharina Johansdotter Schröder), 
ble f?dt 27/3-1713 i Ackkärr, Lungsund sogn. Hammarsmed i Degerfors, Karlskoga. 
Gift 13/4-1739 i Nysund sogn med Elisabeth Bengtsdotter, f.27/11-1712 i Högeberg, Nysund sogn. 
De fikk ni barn, og to av disse barna har dåpvitner ,med slektsnavn, det er: 
*Annika Hjerpe, f.5/10-1741 i Degerfors, Karlskoga. 
Dåpvitne: Jungfru Stina Ekman 
*Sara Hjerpe, f. 9/11-1746 i Degerfors, Karlskoga 
Dåpvitne: Brukspatron G. Camitz. 
En av sønnene til Sven Johansson Hjerpe, og Elisabeth Bengtsdotter, var: 
Sven Svensson Hjerpe, f.3/4-1744 i Degerfors, Karlskoga. Hammarsmed i Lundsberg, Lungsund. 
Gift 2/7-1772 i Karlskoga med Elisabeth Johansdotter, f.28/9-1753 i Degerfors, Karlskoga.