NULL Skriv ut sidan - Djerf / Djärf / Djärv

Anbytarforum

Titel: Djerf / Djärf / Djärv
Skrivet av: Anders Djerf grafisk form skrivet 2001-12-05, 10:53
Tom!
Intressant med Djerf från Svanshals. I grannsocknen Rök var min farsfars far Adolf Edvard (Gustafsson) Djerf, först soldat, sedan i mer än fyrtio år först dödgrävare och sedermera kyrkvaktmästare i grannsocknen Röks kyrka, han vaktade alltså också världens längsta runinskrift Rökstenen. På den tiden sattes väggar runt stenen vintertid, runt det skyddande taket - en av hans sysslor.  
  Han fick namnet Djerf så sent som 1887 i Karlsborg - hette innan dess Gustafsson.
  Så pass på! Det finns ett stort antal släkter Djerf, uppkomna i olika landskap vid olika regementen både på 1700- och 1800-talet.
  Jag har inte Adolf Edvards födelse- och övriga data framför mig just nu, men vill försöka återkomma med det.
  Ett syskon till honom, Elsa Andersson, levde och bodde kvar i Rök ännu på  1960-talet.
 
  Adolf Edvards son, min farfar Conrad Djerf, föddes i Rök 1992 (och dog i Stockholm 1950).
  Min pappa heter Olle Djerf, f.-24 i Stockholm, (vi är EJ släkt med hans namne i Nordbanken) och min farbror var den nyligen bortgångne skådespelaren Sture Djerf, Solna, f. i Örnsköldsvik -21.
vänligen Anders Djerf  
Stockholm 2001-12-05
 
anders.djerf@swipnet.se
 
Detta inlägg flyttades den 15 juni 2009 från Östergötland, Efterlysningar, Djerf.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland