NULL Skriv ut sidan - Dorn

Anbytarforum

Titel: Dorn
Skrivet av: Lars-Åke Stenemo skrivet 2015-09-22, 17:39
Släkten Dorn
 
Jag har en notering från Thornströms register på landsarkivet i Vadstena att Claus Dorn 1649 var handsekreterare i Kronobergs län. Troligen var han då en av landshövdingens två närmaste män. Thornströms register anger ”Fanns 1649 i Sandbergska samlingen, ÄÄ s. 2442. År 1653, se 1654/s 7 i Kalmar W.S.”
 
Enligt en annan uppgift skall Andreas Herlin född 1614 i Härlöv (G), Död 1690 i Vetlanda (F), Kyrkoherde i Vetlanda 1672-1690, ha varit gift i sitt andra gifte med Mette Dorn född omkring 1631 i Växjö. Kan det röra sig om en syster eller änka efter Claus Dorn?
En tredje notering är från Nöbbele socken (G).  Den 17 februari 1717 begravdes hustru Barbara Dorn från Wittkärr. Kan det vara en hustru eller dotter till Claus Dorn?
 
Claus, Mette och Barbara låter inte svenskt för denna tid. Danskt, tyskt eller Holländskt verkar troligt med hänsyn till att det gäller 1600-talet.
 
Vad är känt om denna släkt Dorn?
 
PS.
 Att tolka Thornströms noteringar är inte lätt. Vem var denne Sandström? Kan W.S. stå för Wolmar Sylvander som skrivit om Kalmar stads historia? Har någon uppgifter om dessa källor  är jag tacksam för sådana upplysningar. Jag söker för fullt i KB register o NAD, men tar gärna emot ledtrådar.