NULL Skriv ut sidan - Dresk

Anbytarforum

Titel: Dresk
Skrivet av: Monica Fogelqvist (Monifo) skrivet 2005-06-05, 09:52
Kerstin!
Jon var inte samma person som Jöns, men antagligen var väl skrivaren av mantalslängden så van att skriva svenske Jöns, att det blev svenske Jon av bara farten de första åren Jon tagit över efter sin svärfader. Antar jag. Och om nu Jon var son till Börje Dresk i Dalkarlsjön, och han kom från Visnum, så tror jag nog att även Jon ansågs svenskättad, även om hans mor kanske var finska. För du vet väl att de flesta i dessa trakter faktiskt var finnar?
På Barbros föräldrar har jag inte gjort några djupare efterforskningar, har inte hunnit, så vidare data på dem har jag inte. Jon Börjessons föräldrar har jag detta lilla om; länsman Börje Jonsson Dresk, född ca 1607 i Visnum och död 1671-10 i Dalkarlsjön. Hans hustru Elin var född beräknat 1614 och död 1674-03 i Dalkarlsjön. Mer vet jag inte med säkerhet, tyvärr.
Börje Dresk nämns första gången i Dalkarlsjön i mantal 1640, och sonen Jon skall ju vara född i närheten av det årtalet, så man kanske kan misstänka att Börje gifte sig med en flicka ifrån Dalkarlsjön...
Ja, detta är vad jag kommit fram till, men synpunkter emottages tacksamt!
mvh
 Monica