NULL Skriv ut sidan - Dryselius

Anbytarforum

Titel: Dryselius
Skrivet av: Carl Johan Fahlgren skrivet 2006-12-14, 23:46
Jag har gjort en ganska ingående forskning över Dryseliusarnas ursprung och kommit fram till att det finns en hel del fel i flera skrifter som sedan fortplantat sig i släktforskningen. Följer man kyrkböcker och domböcker kommer man fram till att släkten Dryselius har sitt ursprung från trakten runt Ljungby i Småland bl a Stafsättra i Nöttja socken, Eka strax norr om Ljungby(som troligen givit släkten sitt namn,  Drys betyder stort träd, ek på grekiska om jag inte har helt fel)och Höslänga strax söder om Ljungby.
I Stafsättra bodde en man med namnet Jöns Tufvasson (troligen död 1709)gift med en syster (Elisabeth Brorsdotter) till kyrkoherden i Jönköping, Erland Brodderi Dryselius (död 1708).
Här börjar sammanblandningen.
Jöns Tufvasson fick en son som gavs namnet Bror (Jönsson) antagligen efter sin morfar, Bror Jönsson i Höslänga. Jöns Tufvassons son Bror utbildade sig till präst i Åbo och gavs, som brukligt var när man studerade, ett latiniserat namn nämligen Broderus Dryselius (död 1736 i Öggestorp F-län). Han i sin tur fick en son Erland Dryselius (född 1725 i Öggestorp) tillsammans med hustru Eleonora Schmideberg. Vad jag kommit fram till (så långt) är att Erland tycks vara den enda som har fört namnet Dryselius (manliga linjen) vidare. Erland fick i sitt andra gifte med Lisken Lönegren (g. 1763 i Algutsboda) bl a en son Daniel Dryselius(f 1776) som i sin tur i sitt andra gifte (1818) med Charlotta W Ekman fick sex barn varav en kallades Wictor Amadeus Emanuel (f 1827 Långbrohult i Wirestads socken) Wictor fick en dotter Emma (f 1877) som är min farmor.
Kyrkoherden Erland Brodderi Dryselius vars far hette Bror Jönsson (och inget annat) fick ett antal döttrar och söner men jag kan inte finna att namnet Dryselius levt vidare på manssidan från denna gren.