NULL Skriv ut sidan - Dryselius

Anbytarforum

Titel: Dryselius
Skrivet av: Carl Johan Fahlgren skrivet 2007-01-18, 00:32
Hej Lars-Ivar!
Bror Jönsson i Höslänga förekommer bl a i Mantalslängder från t ex 1642 och står då tillsammans med Karin Persdotter som antagligen är hans hustru. Dessutom förekommer han ofta i Sunnerbo domböcker som Bror (Broder Broor) Jönsson i Höslänga med fullmakt att föra andras talan i rättssaker. Tydligen en mycket betrodd man men han var också i rätten i egen sak såsom då han besvärade sig över att en släkting (?) hade givit sig på att hugga ned några björkar han hade på gården för skönhets skull, som hämd för att Bror skulle vara skyldig honom pengar.
I Sunnerbo dombok 1650 Maj Juni står (så långt jag kunnat tyda) Samma dag framkom Måns Johansson i Ångelstad fullmyndig på Per Perssons wägnar i Eka Norregård och tingskiöte(?) Broor Jönsson och hans hustru Karin Persdotter 1/8 af gården för 50 dhl ?? och 2 dhl ?? ??? så hafur hans hustru sin Arfedehl i samma gårdh 1/16.
(Tyvärr är domböckerna inte alltid så lättydda).
Bror levde 1677 men var tydligen död 1682 då hans (?) hustru står som änka Karin i Höslänga tillsammans med Erland Broderi, i Ljungby kyrkoräkenskapsbok.
Jag kan däremot aldrig hitta någon Bror Tuvasson i Hösslänga (däremot fanns det en Per Tuasson i Höslänga 1684).
Ur detta kan jag bara tolka att rätt namn är Bror Jönsson i Höslänga.
Hur Kirstin Erlandsdotter kommer in i det här vet jag ännu inte.
De enda (?) ställen man kan hitta något om detta blir i domböcker, mantalslängder och i viss mån kyrko(räkenskaps)böcker.