NULL Skriv ut sidan - Duker / Duke / Duuk

Anbytarforum

Titel: Duker / Duke / Duuk
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2015-08-03, 03:10
Bland Vadstena bouppteckningar fann jag nu ikväll åtskilliga dokument kring delningen av Jonas Dukers egendom i Vadstena (Vadstena rådhusrätt och magistrat FII:3 s. 520-560). Jonas Duker skriver själv till Vadstena magistrat om en kommande delning mellan hans söner Petter och Karl Duker daterat i Runneryd 1733-10-08. I detta brev finns hans och hustruns sigill bevarade. Sigill finns häribland dokumenten även för sonen Petter i ett brev daterat i Vadstena 1734-08-31. Tidigare i ett brev till magistraten, daterat Runneryd 1733-08-23, uppges hur sonen Karl Duker disponerat Jonas två stadsgårdar i Vadstena i fem års tid sedan 1728, men att han beklagar sig över att Karl har åsidosatt underhållet. Här finns även kopia på ett testamente efter Jonas Duker (eller åtminstone de delar av testamente som avsåg egendomen i Vadstena), originalet daterat Runneryd 1716-05-25, uppläst på Tveta häradsting 1717-02-23 och intecknat i protokollet i Vadstena på ordinarie rådstuga 1721-02-20. Efter Jonas död i maj 1734 förstår man att hans änka och Petter besöker Vadstena där brodern lever. Med delningen följer dock en tvist mellan bröderna Petter och Karl Duker och därmed en omfattande brevväxling mellan sönerna (eller deras fullmäktige) och magistraten. Sista dateringen är Vadstena 1735-09-18. Det framgår också att tvisten är uppe i Göta hovrätt!
 
Med delningen framgår att Duker ägde två bebyggda stadsgårdar i Vadstena och några jordstycken hörande till staden. I huvudsak tycks detta överensstämma med den mark som på Ekeboms karta från 1705 över Vadstena (Lantmäteristyrelsen D121-1:4) noteras vara Sven Perssons arv. Den gård som uppges ligga i hörnet av gamla torget, måste vara kartans nr 186 och är väl där Mormors källare ligger idag (eller låg - det var ett tag sedan jag promenerade omkring i Vadstena). Gården vid Hovslagargatan, kallad Bosgården eller Bossagården är nr 195 på kartan, denna upptas av Claes Westling i sin bok Småstadens dynamik från 2002 (s. 40-41).
 
I och med detta fynd fann jag också handelsman Karl Duker med familj i hfl 1734(?) under Hovskvarteret men alla strukna och noterade som avflyttade. Vigselnotis för Karl Duker och Katarina Maria Lithelia finns från 1729-02-14 i Vadstena (CI:3 s. 41) och jag hittar födelsenotiser för sju barn åren 1730-36. Sista livstecknet tycks vara dödsnotisen för yngsta dottern. Nicolaus Lithelius hette kyrkoherden i det närbelägna Hagebyhöga 1699-1706. Kanske är det en dotter till denne som Karl gifte sig med.
 
Jag kan också konstatera att Karl och Petter är de enda barnen som omtalas här i Jonas Dukers andra barnakull. I mtl i Runneryd finns en son Sven antecknad åren 1723-1727. Han saknas alltså i dokumenten. Kopian på testamentet från 1716 omtalar inga namn på några barn eller deras antal. I Örnbergska samlingens släktträd för Duker noteras även en Sven som ska ha dött av vattenskjuka (Släkter på C-E, SVAR bild 414), även om släktträdets uppgifter i flera fall är direkt felaktiga. Jag har inte noterat någon födelsenotis för Sven, men med tanke på Helenas Halls faders namn passar väl en sådan hursomhelst bäst in i Jonas andra barnakull. Noterbart är också att Nässjö saknar dödbok åren 1728-1731.
 
Önskvärt vore att finna reda på vart Helena Hult tog vägen som änka, liksom Karl Dukers vidare öden.