NULL Skriv ut sidan - Duker / Duke / Duuk

Anbytarforum

Titel: Duker / Duke / Duuk
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2015-08-08, 23:24
Då har jag hittat två av tre vigselnotiser i Ödeshög (ju annexförsamling till Stora Åby!). Lena Maria Dukers 1762 och Stina Dukers 1769. Det står alltså därmed klart att Lena Maria Duker tidigare var gift med hovsmeden och hovslagaremästaren Petter Berggren, bosatt i Kråketorp, Ödeshög (E). Berggren finns som hovslagare i Kråketorp i mtl 1747-1761, i mtl 1762 finns här i stället Berggrens änka. I mtl 1747-49 står Berggren som ogift. I gmr 1753, 1759, 1760 och 1761 för Östgöta kavalleriregemente (föregångare till Andra livgrenadjärregementet) finns Berggren som hovsmed vid Vadstena kompani, i den första och den sista av dessa framgår att han antagits 1745-12-29 och dött 1761-01-25. I dottern Stina Kajsas födelsenotis från 1750 finns bland dopvittnena gott om folk från Gränna och här finns också en jungfru Helena Berggren. Berggren är ju ett efternamn som används bland borgarna i Gränna (kanske av mer än en familj), och titeln jungfru antyder kanske en mer borgelig bakgrund. Någon vigselnotisen från 1749/1750 har jag dock inte funnit ännu (den finns i varje fall inte i Gränna).  
 
Det kan annars noteras att det finns ett flertal andra hovsmeder med namnet Berggren i Östergötland. I gmr 1733, 1739, 1741, 1744 och 1753 finns en annan Petter Berggren vid Östgöta kavalleriregemente, men istället vid överstelöjtnantens kompani. Han avskedas 1753-03-17 samtidigt som hans son, hovsmedsgesällen Anders Berggren, blir antagen på samma tjänst. Denne Petter Berggren kan alltså knappast vara identisk med Petter Berggren i Kråketorp. Jag är osäker på vilket fördelshemman hovsmeden vid överstelöjtnantens kompani tilldelats. Kanske någon som vet? En annan hovsmed i grannskapet är en Anders Jonsson Berggren på ägorna till Stava, Ödeshög (E). Han omnämns som hovsmed i sin vigselnotis 1788 och i dödnotisen 1797. Annars har jag bara sett att han omtalas som smed. Arne Ivarsson menar att Anders är identisk med en smed Anders Berggren på Kopparps ägor som omtalas 1785-86 i samband med ett lägersmål, och att han skulle vara son till ryttaren Jonas Berggren i Munkeryd. Vi rör oss här hela tiden i Ödeshögs södra del i Holaveden, på gränsen ner mot Gränna socken. Frågan är om det finns något släktskap mellan alla dessa berggrenar, men det tycks åtminstone föreligga en ganska stor skillnad på socio-ekonomisk nivå mellan Anders Berggren och Petter Berggren i Kråketorp (för Anders Berggren se Ivarssons sammanställning Stavabygden - gränsbygden från 2011).