NULL Skriv ut sidan - Dynaesius

Anbytarforum

Titel: Dynaesius
Skrivet av: Johnny Andersson skrivet 2011-12-31, 12:34
Hej Per!
 
Ja Skolmästare Johan Dynesius har nio barn som jag har antecknat. Förstfödda är Katarina Elisabet troligen efter mormor Katarina Tornberg. Andra barnet heter Brita Helena (efter farmor), därefter föds ytterliggare en flicka (Margareta Christina), men barnet därpå är en pojke (försfödda sonen) som heter Johannes, möjligen då efter farfar Johan Dynesia f.1708 men även morfar heter Johan (Björkman). Därefter föds Erik, Ulrica, Anna Greta, Carl Petter, och Maria Christina.
 
Men det föds ingen pojke som får namnet Hans efter faderns dopnamn vad jag har fått fram. Ja Johan (Hans) Dynesius f.1742 eller 1737 forstätter att förvåna mig, jag blir inte riktigt övertygan att det är samma person. Samt det du också skriver om att han var 25 år vid inskrivningen i Uppsala, då borde de väl ha märkt om födelseåret blev 5 år fel!
 
Det jag kan tänka mig är att Johan Dynesius är född i en annan släktgren Dynesius. Vad jag har förstått så finns det fler släktgrenar med samma namn. Det har sedan blivit fel i Herdaminnen (det har ju förekommit tidigare) och sedan har alla vi släktforskare kopierat detta och trott att det var korrekt. Troligen kan det nu vara svårt att hitta bevis hur det verkligen förhåller sig, vi kanske får nöja oss med att som jag kalla honom för Johan (Hans) Dynesius f.1737 i Skog
 
Mvh Johnny