NULL Skriv ut sidan - Ekebom / Ekebohm

Anbytarforum

Titel: Ekebom / Ekebohm
Skrivet av: Mikael Nordblom skrivet 2008-08-18, 23:08
(Efter att på detta forum, under Söraby, Kron., ha kommit in på släkten Ekebohm, lägger jag upp släkten här under egen rubrik)
 
Margareta Persdotter Ekebohm avlider i Järsnäs, Jönk 20/12 1711, 37 år gammal (alltså född omkring 1674). Men varifrån kommer hon? Maken är komministern i Söraby, Kron., sedermera kyrkoherde i Järsnäs, Abraham Anander. Jag försöker hitta varifrån Margareta Ekebohm kommer.  Utifrån fadderuppgifterna för deras nio barn sätter jag mitt hopp till ev syskon. Som faddrar (1700 - 1702) nämns mons.r Daniel Ekebohm i Hinnebörke, mons.r Håkan Ekebohm, jungfru Malin Ekebohm, jungfru Magdalena Ekebohm samt 2 ggr matrona Elisabet Ekebohm i Löpanäs.  
 
Daniel har jag spårat till Linnebjörke i Dädesjö. Kyrkböckerna är fragmentariska dessa år men mantalslängden tycker jag utvisar att Daniel avlider omkring 1705. Hans hustru heter Maria och kan möjligen vara den Maria Hiälm som sedan gifter sig med en annan Daniel, efterträdaren på Linnebjörke, notarie Daniel Lundberg. Att Daniel (Ekebohm) finns i församlingen styrks av en fadderuppgift i Dädesjö 22/1 1698 (mons.r Ekeboms hustru).  
 
Varken Håkan eller Magdalena eller Malin har jag lyckats spåra. Elisabeth Ekebohm är gift med häradsskrivaren/befallningsmannen Sigfrid Eriksson Gahm på Löpanäs. Av de endast två anteckningar om barn i dopboken nämns som faddrar bland andra Daniel, Malin och Greta Ekebohm.  
 
På DISBYT finns några uppgifter om att Elisabeth Ekebohm skulle vara född i Eksjö, men jag har förgäves försökt att få tag i vilka källor dessa forskare grundar sig på.  
 
Någon som vet något om dessa Ekebohmmar?