NULL Skriv ut sidan - Ekebom / Ekebohm

Anbytarforum

Titel: Ekebom / Ekebohm
Skrivet av: Alf Isemo skrivet 2011-01-09, 12:56
Hej
Jag söker föräldrarna till min mormors farmors morfars farmors mormor Brita Ekebom.
Med Petter Gadd fick hon enligt födelseboken tio barn från år 1698 till 1711, de sex första i Övre Ullered och därefter i Nedre Ulleruds socken i Värmland.
Petter Gadd var under åren fram till 1700 soldat i Karlstads kompani, vid avskedet förridare, därefter arrendator och senare hammarpatron i Åna i Nedre Ullerud.
Petter Gadd dog år 1712 och Brita Ekebom gifte om sig året efter med gruvfogden Jonas Normelin i Nordmark.
Efter Normelins död 1726 flyttade Brita Ekebom till Karlstad där hon enligt DB avled år 1730.
En av familjen Gadd-Ekeboms döttrar var Birgitta Gadd, född år 1701, som gifte sig med Anders Ullqvist, senare även han patron vid Åna hammare. Där fortsätter min släkt.
Men jag är också intresserad av Birgitta Gadds yngre bror Israel Pettersson Gadd, född 1709 i Åna. Är han möjligen den Israel Gadd som senare blir borgmästare i Skövde?
Det är ingen särskilt avancerad gissning att Brita Ekebom är släkt med andra Ekebom i Karlstad eller Kristinehamn men jag saknar en direkt koppling.
Någon som kan hjälpa mig?