NULL Skriv ut sidan - Ekenberg

Anbytarforum

Titel: Ekenberg
Skrivet av: Ulla-Britt Holmqvist skrivet 2007-01-31, 20:30
Hej Anders!
 
Jag har sett dina efterlysningar, men tyckte inte att jag hade så mycket att komma med ang .släkt.  Sundberg och Ekenberg.  
 
Vad har du om Gabriel Sundberg, Margareta Ekenberg och deras barn?
Från KGF:s databas och en hfl för Hjortsberga har jag hittat tre barn till dem födda i Brände kvarn, Hjortsberga:
Johan Gustaf    f 1747
Ulrica   f 1749
Magnus   f 1767
 
Du nämnde en dotter Charlotta Margareta. Var och när var hon född?
 
Jag håller just nu på lite med domböcker från Valla härad, där Kråk ligger och om jag förstår rätt  var  dottern Magdalena fortfarande ogift,  när Kråk såldes 1738.
Den troligen yngsta, Maria gifte sig med en bonde  i Mölltorp 1738 och Magdalena skall ha varit gift med Henrik Segelge. Har hittat den senare uppgiften på internet.  (Kan vara Segelkow, Siegelkow, Ziegelkow)  Ska leta efter vigseln nästa gång jag kommer till Landsarkivet i Göteborg.
 
Hur det var med Gabriel vet jag inte. I Västergötland tjänstgjorde han vid Västgöta regemente och i Småland står han som sergeant. 1744-10-30 finns han som dopvittne hos sin syster Maria i Mölltorp. Frågan är var han hittade sin fru. Det kan ju faktiskt vara i Västergötland.
I domböckerna där nämns flera gånger på 1720-1730talet ryttmästaren Lorentz Ekenberg. En gång som ryttmästare Ekenberg på Hinsberg, el Ginsberg. Googlade på ryttmästare och Hinsberg. Fick flera träffar på Hinseberg, Leksbergs socken och diverse ryttmästare, dock ingen Ekenberg.  Hinseberg kan ha varit ett ryttmästarboställe för Västgöta regemente.
Leksberg var en församling strax utanför Mariestad  och ingår numera i Mariestads församling.
 
Fick en träff på Lorentz Ekenberg – på finska. Han levde 1650-1708
 
Om du har genline kan du ta en titt där!
 
Mvh Ulla-Britt Holmqvist