NULL Skriv ut sidan - Ekenberg

Anbytarforum

Titel: Ekenberg
Skrivet av: Anders Svensson skrivet 2007-02-02, 12:10
Hej Ulla-Britt!
 
Tack för dina upplysningar rörande släkterna Sundberg och Ekenberg. Just nu befinner jag mig på en ort där jag inte har tillgång till min databas (Holger). Men med reservation för minnesfel så kan jag tala om följande. Charlotta Margareta Sundberg var född i Brevik som verkade vara en annexförsamling till Mölltorp. Jag tror hon föddes där 1740. Där står som fader Gabriel Sundberg och hustru Greta (vanlig förkortning för Margareta). Nästa gång Charlotta Margareta dyker upp är i en husförhörslängd för Hjortsberga. Tillsammans med andra syskon står hon som barn till Gabriel Sundberg och madame Margareta Ekenberg. Margareta Ekenberg verkar ha gift sig mycket ung då hennes födelseår i hfl anges till första åren på 1720-talet. Det är mycket möjligt att Charlotta Margareta var deras första barn. I samma längd står det också att C M Sundberg hon flyttat till Skatelöv och det var där jag först hittade henne. I Skatelöv tjänstgjorde hon som jungfru i prästgården innan hon gifte sig med masmästaren Olof Ströberg. Som kuriosa kan nämnas att namntraditionen verkade vara stark i familjen. Det föds både en Gabriel Ströberg och en Margareta Ströberg. Sonen Fredrik Ströberg är min morfars mormors far. Det tog lång tid för mig att hitta Charlotta Margaretas ursprung i Skatelövs hfl fanns inga uppgifter om hennes födelseort. Jag fick så att säga börja baklänges och leta efter en Sundberg-släkt som skulle kunna vara hennes och detta visade sig ju också vara fruktbart. Jag återkommer med fler och mer exakta uppgifter ovan behandlade slaäkter när jag har tillgång till min databas.
 
Mvh
 
Anders