NULL Skriv ut sidan - Ekenberg

Anbytarforum

Titel: Ekenberg
Skrivet av: Anders Svensson skrivet 2007-03-28, 20:57
Hej Ulla Britt!
 
Jag kompletterar här med gamla uppgifter från min antavla samt lite nyare uppgifter från Genline om bl a Gabriel Sundberg. Maqrgareta Ekenberg har fortsatt  att gäcka mig. Jag har inte stött på någon annan familj än den adliga.
 
Mvh
 
Anders
 
 
Sergeanten Gabriel Sundberg
 
1726
Mölltorp församlings dopbok i januari: ”Ett oäkta barn ifrån Ekenäs kallat Kerstin, fadern uppgavs vara monsieur Gabriel Sundberg, modern Sara Svensdotter”.
 
1729
Mfd 27 april. Vid ett dop märks bland faddrarna: Magnus Sundberg, Gabriel Sundberg och Maria Sundberg. Mfd 27/9 Gabriel Sundberg och Magdalena Sundberg faddrar. Mfd 30/10 döps Johan Gustaf Sundberg; fader sergeant Gustaf Sundberg, moder fru Agneta Stråle, bland faddrarna märks: löjtnant Stråle, Sven Fagerstedt, Gabriel Sundberg, fru Elsa Greta Ekegren, jungfru Maria Stråle, jungfru Maria Sundberg.  
 
 
1730
Mfd 2/7. Bland faddrarna märks monsieur Gabriel Sundberg och jungfru Maria Sundberg.
 
1731
Mfd 30/10. Gabriel Sundberg fadder.
 
1733
Gabriel Sundberg omtalas som befäl i Skaraborg regementes rulla.
Mfd, september. Herr Gabriel Sundberg fadder.
 
1734
Mfd, januari döps Johan son till Comissarie Anders Sundberg. Bland faddrarna märks Herr Gabriel Sundberg och dess broder Johan, Fru Elsa Margareta Ekegren och Fru Agneta Stråle.  
 
 
1739
Breviks församlings födelsebok 1/5: ”Kristnades sergeanten Gabriel Sundbergs barn kallad Johan Gustaf”. Bland faddrarna märks löjtnanten Fredrik Gustaf  ochSundberg. Denne löjtnant  skall vara  född 170(2) och dör i Alseda 30/5 1776 (Elgenstierna) hans hustru Agneta Chatarina Stråle skall vara född 17(10)avlider enligt samma källa på Alseda prästgård 10/1 1778. Hon tillhör med all säkerhet den introducerade adliga ätten Stråle af Ekna. Fredrik Gustaf Sundberg är förmodligen en äldre bror till Gabriel.
 
I November står i Sunnerbo hd dombok står Gabriel Sundberg som svåger till en Fänrik Lund. Vid vintertinget 1745 framgår det att denne Fänrik Lund var svåger också till Hans Joachim Kempff. Eftersom denne är gift med Margareta Sundberg som är en syster till Gabriel Sundberg måste även Fänrik Lund ha äktat en syster till Gabriel. Måhända är denna syster den Maria Sundberg som figurerar som fadder i Mölltorps doplängd på 1730-talet. Av sommartinget 1745 framgår det att Fänrik Lund tidigare varit sergeant i Västergötland med bostället  Ekefjäll.  
 
1740
Breviks församlings födelsebok 20/8: ”Kristnades Sergeanten Gabriel  
Sundbergs barn kallad Charlotta Margareta. Bland faddrarna märks: Fänrik Sundberg, fru Agneta Stråle och jungfru Magdalena Sundberg.
 
1752-62
I husförhör- och kommunionlängderna för 1752-62 i Hjortsberga sn i Småland står under orten Brändekvarn Herr sergeanten Gabriel Sundberg och hans hustru madam Margareta Ekenberg. Tre barn står också redovisade. Gabriel och  Margareta anges i hfl för perioden 1757-62 vara 56 respektive 42 år. De har bevistat åren 1761-62 och då blir 1762 det sista året Gabriel Sundberg omnämns i källorna innan jag förlorar honom ur sikte. Det är också intressant att notera att en Commisarie A. Sundberg med hustru Greta förekommer i hfl 1752-56 under Hultakvarn. Detta är med all säkerhet den Anders Sundberg som får en son Johan i Mölltorp sn 1734 och där Gabriel finns med som fadder. Vidare omnämns en kommisarie Anders Sundberg i Sunnerbo hd domböcker 1734/35. Mycket sannolikt är det att Anders Sundberg och Gabriel Sundberg är bröder.