NULL Skriv ut sidan - Esping

Anbytarforum

Titel: Esping
Skrivet av: Ingemar Wickström skrivet 2014-02-24, 17:59
Hej Jan!
Jag har stött på Per Esping i ett par notiser i samband med att Östbo häradsrätt hösten 1667 rannsakade om övergrepp från förbimarscherande soldaters sida mot bondebefolkningen (se Östbo db 1667 29-30/10 och 1669 14-15/6). I en liten artikel om Kronoskjutsning och ”durchmarscher” i Byarumstrakten på 1600-talet (Byarums hembygdsförenings årsskrift 2010) har jag berättat om notiserna på följande sätt:  
 
Vid hösttinget 1667 berättade länsmannen Josua Skarp att det under sommaren hade kommit några officerare ur Smålands infanteri tillbaka från Danmark. Bland dem fanns fänriken, manhaftig Per Esping från Kallsjö i Frödinge socken, som hos länsmannen begärde omläggning till ny skjutsning. Länsmannen frågade då efter ordern, som utvisade hur många hästar han var berättigad till, och fick svaret att en löjtnant skulle komma efter med denna. Josua Skarp förklarade att utan ordern fick han ingen skjutsning, varvid fänriken överfallit honom med hugg och slag. Esping hade också hos nämndemannen Per Persson i Upplöv och dennes ”gårdmän” tagit ölpenningar, bröd och kött. Även detta ärende togs upp vid den förnyade rannsakningen på sommartinget 1669. Per Esping hade då under mellantiden träffat förlikning med de förorättade. Han var uppenbarligen ångerfull. Rätten konstaterade att ”flere äro intet här i häradet, som sig över Espingen haver att besvära, utan bedja att han för detta sitt förseende måtte bliva med straff förskont, efter han icke så stora klagomål haver uppå sig.”
 
Då ärenden av denna typ låg under den militära rättskipningen kunde häradsrätten bara anmäla fallen till landshövdingen för vidarebefordran till Krigskollegium, så jag vet inte hur det slutligen avlöpte.
Vänligen
Ingemar Wickström