NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2014
Skrivet av: Kajsa Norman skrivet 2012-10-31, 08:44
Fahnjunkardotter Amalia Maria Flodin f 1812 28/3 eller 28/2, d 7/1 1858 i Stockholm, Hedv Eleonora. Hon har försvunnit för mig någonstans mellan Adolf Fredrik och Clara ... Vad jag kan se så har hon varit oogift i hela sitt liv, men ändå avlat ett antal barn. Hedvig Eleonora: I utflyttningslängden BIIa:6 (1835-1838) s29 finns uppgift om födelseort? men jag kan inte se vad det står. inte heller var hon flyttade in från (tror att det står Adolf Fredrik). Eller på vilken adress hon bott. I inflyttningslängden BIa:6(1832-1835), s147, ser jag inte heller vad det står i från, till och ev födelseort. Kan någoon hjälpa mig att tyda detta?
 
I utflyttnigslängd BIIa:3(1832-1838) s175 för Adolf Fredrik, så hittar jag henne, kommandes från Klara, flyttandes till Hedvig Eleonora. Jag tycker att  det står att hon flyttat från klara 1833 eller 1834. Jag har tittat i utflyttningslängden från Klara från den tiden men inte hittat något. Jag är nu inne i husförhörslängderna för den perioden men har inget hittat ännu. Det finns lite text under frejd som jag inte kan tyda - ser någon vad det står?  
 
Jag har inte heller hitta henne så bra före 1838, två osäkra träffar en 1833 och en 1837, men har bara kunnat söka på nätet hos stadsarkivet ännu. Antar att det finns bättre irl hos stadsarkivet.
 
Men hon omtalas som fahnjunkardotter. Och jag har fördelseår för henne. Dock alltså ingen födelseort. Kan jag hitta Fahnjunkare Flodin - eller olika fahnjunkare Flodin på dessa knappa uppgifter? Kollat i soldatregistret genom DIS, men inte hittat ngt att gå vidare med.
 
Enligt en tidigare utredning där man gick bet bakåt så var hon vid avlandet av sin son Knut August, f 1849-10-10 i äktenskapslöfte med Meubelhandlare C E Widberg. Det enda jag kunna koppla ihop dem genom är en uppgift från mantalsregistret från 1845 där han vidimerar mantalsuppgifterna. Han hade då egen familj. Hur vet man att det var under äktenskapslöfte? Var kan man kolla en sådan uppgift? De har inte gift sig vad jag kan se efteråt heller.  
 
Många frågor, mest är jag intresserad av hur jag kan söka vidare. Hittills har jag sökt i mantalslängder och Arkiv Digital.