NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2014
Skrivet av: Christian Olausson skrivet 2013-06-24, 01:08
Hej,
 
Jag är nybliven släktforskare och söker anor till min morfars mor, Anna Maria Flodin, född 31 aug 1875 i Motala.
 
Far: Sjökapten Oscar (W.?) Flodin  
Mor: Christina Svensson (f. ca 1845)
Bror: Oskar Wilhelm, f. 14 april 1874 i Motala Köping
 
Make: Gustaf Fredrik Hultbom, f. 28 okt 1865 i Linköping, d. 1 mars 1935 i Motala
 
Barn:
Elsa Maria, f. 23 sep 1905 i Motala
Erik Gustaf Wilhelm f. 9 nov 1906 i Motala
Karl Gustaf, f. 27 mars 1908 i Motala
 
Initialen W i sjökapten Oscars namn har jag fått ur följande textavsnitt (källa: http://www.ekinge.nu/Motala/mothistoria/Konturer%20och%20profiler.pdf):
År 1869 bytte gården åter ägare då fröknarne Vrangel, då bosatta i Sköfde, avyttrade den för 6.000 riksdaler riksmynt till sjökaptenen O.W. Flodin (nu aflidne fru Math. Flodins vid Motala Verkstads man, alltså svärfar till ingenjör Hultbom). Kapten Flodin behöll gården till 1874 då den såldes till konditor Otto Lagerström.
 
Det enda rimliga jag kunnat finna är att sjökapten Flodin skulle kunna vara oäkta Oscar Wilhelm f. 18 november 1838 i Motala Köping, men jag kan inte finna något att styrka detta med. Christina Svensson går jag bet på att hitta helt och hållet, men en av nycklarna är att lista ut var hon kommer ifrån, och där vore jag tacksam för hjälp att tyda ortnamnet i Anna Marias födelselängd. I broderns (Oskar Wilhelm) födelselängd står Svensson, Kristina från 21:1; vad kan det betyda? Och vem är fru Math. Flodin vid Motala Verkstad?
 
Det blev mycket text, men har försökt få med så mycket information jag kunnat. Tacksam för all hjälp jag kan få att komma vidare...