NULL Skriv ut sidan - Gris / Grijs / Grise

Anbytarforum

Titel: Gris / Grijs / Grise
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2006-01-09, 15:31
Mina herrar! Då ni är så självupptagen med er egen diskussion, så platsar väl inte min fråga in här!
 
Eftersom jag är intresserad av språkhistoria, så får jag väl svara på frågan själv, för det finns kanske andra som också kan vara intresserad av namnets ursprung.
 
Jag har alldeles nyss lånat boken Grisbacka från bondby till stadsdel en studiecirkel, sammanställd av Lennart Stensson, 1998.
 
Där kan man läsa att år 1543 bodde tre bönder Griis i Backe (Umeå lsf). De kan ha varit bröder eller kusiner. Enligt Karl-Hampus Dahlstedt så kan man inte genom äldre dokument få besked på varifrån namnet Griis kommer. I södra och mellersta Sverige är namnet Griis ganska välkänt under senare delen av medeltiden. Mot bakgrund av det tyska inflytandet på det svenska språket kan det ha tyskt ursprung. Det kan härstamma från det lågtyska personnamnet Griese, som betyder den gråhårige. Det kan också komma från högtyskans Griess, som betyder sandig strand. Mindre troligt är att det skulle komma från nederlämdska (sic) grejs, som betyder grå eller gråvit. Griis i Backe blev till byn Griisebacke, som till sist blev till Grisbacka. Det har alltså inget med djurnamnet Gris att göra.
 
MVH
 
Ann-Mari Bäckman