NULL Skriv ut sidan - Gris / Grijs / Grise

Anbytarforum

Titel: Gris / Grijs / Grise
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2006-02-03, 13:26
Jag vill be Eva Leksell om ursäkt ,jag har efter att läst min avlidna (Mentors)  Lars Bäcklunds antekningar om Griis Släkten Den har INGENTING med Adliga släkten Grijs att göra.
Peder Griis vår stamfader står det om Bonde på Grisbacka.  make till Barbro. Nämnd 1585-1600 i Grisbacka, Umeå lfs (Källa: Umeå socken Skattelängder).Gris stavades Griis.
Det är uppenbart i det här fallet att han tog namnet Griis efter platsen.
Jag har inte förrän nu fått del av några kopior Selhbergs Handskrift Samling i Gävle där skriver  
han släkten Giis och det tänker jag göra i fortsättningen med för att inte blanda ihop dem med andra släkter, i övrigt kan man väl säga att släkten har en stor centrering till gävle.  
jag gjorde en utredning till en person från släkten Ehringer som hade släkten Griis och Leksell i sin forskning och förut  hade del av Sehlbergs forskning och jämförde min och det var  
tydligen stora likheter även då vi forskat på olika håll och olika tidsåldrar. en av olikheterna var stavningen Sehlberg Skrev bara Griis. och vad jag förstår Eva så är det en släkting till dej som gjort den enorma forskningen av Leksell släkten som jag hört talas om.  
Jag tycker som du att släkten Griis skall ha en egen Rubrik, vi får ordnadet om inte anbytarvädern har möjlighet eller tid att göra det.  
Av alla i släkten Griis Så finns det bara två som jag vet aviker i stavningen, Brita Lisa Grisell dotter till Jacob Griis ,och Anna Margareta Grise dotter till Hans Griis.  
Jag hoppas jag med detta inlägg kan ta bort förrvrringen med min spekulation om den adliga släkten. Mvh Marc