NULL Skriv ut sidan - Finnar i Dalsland

Anbytarforum

Titel: Finnar i Dalsland
Skrivet av: Liv S. Hansen skrivet 2007-07-14, 10:11
Her henger jeg meg med! At det fantes finner i Dalsland og også i den østre delen av fylket Østfold i Norge (som grenser inntil Dalsland), har jeg vært sikker på lenge.  
Jeg har opp gjennom åra også funnet ting som tydelig viser det i Dombøker og annet. Jeg ble en gang fortalt at slekten Kart(oinen) visstnok i en tid var i Dalsland(?)
 
Følgende finner du i boken om Ingevaldslekten av Olof Ljung s. 75 del 1. Store deler av denne slekta bodde og levde rundt Mellerud i Dalsland:
 
”Til Elin Svendsdotter i Liane Dalskog kom på 1660 tallet finnen Påvel Finne i fra Lunnebo en gang, og ville hos henne pantsette en kobberkjele imot at han fikk låne 8 daler, noe han fikk. Påvel Finne kom aldri tilbake og innløste kjelen, og ved høsttinget 1668 i Mellerud ble det bestemt at Elin Svensdotter i Liane skulle beholde kjelen, men ikke før hun av finnen blitt ”hembuden 3 gånger på 3 måneder”.
 
Videre står dette: ”I norra Värmland var ikke alltid finnene så godt ansett, og slik ble det i Dalskog ved Mellerud også. Den over her nevnte finnen Påvel ble 1647 stevnet inn for tinget ettersom finnen hadde gjort stor skade på Lunnebo skog. En annen finne med navnet Lars, som hadde flyttet fra Gällsjöhult i Östervallskog (Liv: ved grensa til Rømskog i Østfold) i Värmland, hadde svedjet og brent av hele Lunnebo skog og gjort stor skade. Disse finnene forsvant etter hvert fra Dalskog og Bäckeskogene, men de minnes enda i navn som Påvelkasen (senere Fattigkasen) og Finnekasa i Bäcke”.
Finnene hadde ikke sjelden et heftig humør skriver Ljung, som eksempel hadde Påvels hustru slått ut to tenner på finnen Lars hustru BARBRO SIMONSDOTTER (her er navn!) på Lunneboskogen. Dette har du kanskje funnet i Dombøkene.
 
Under Finnekasa i Bjørtveten i boka om Bäke (Bäckefors hembygdsförening), står på side 284:  
Finner fra Värmland hadde slått seg ned i skogtraktene omkring Dalskog og Bäcke. Påwel og Lars var aktive svedjefinner og det ble stadig klaget på Powels framfart. Hvem av disse finnene som svedjet i Björtvetens utmarker for at odla opp mark til det torp som siden kalles Finnekasan er ikke kjent.  
 
Ifølge fødselsboken 1689 bodde det en finne med navnet Jöns i Björtveten, og som samme år døpte en sønn, Phillipe. Navnet Philip var ikke vanlig blant almogen i Bäcke og Dalskog.  
 
År 1691 dør en gammel hustru i Finnekasa, 50 år og fattig.  
 
Jeg har notert en god del mer ”finnegreier”  blant annet fra Steneby i Dalsland, men jeg trenger tid å finne dette frem.  
 
Selv har jeg aner bakover på både svensk og norsk side i Finnskogen.  
 
Liv