ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kommisonär - vad är det?  (läst 774 gånger)

2005-11-28, 14:59
läst 774 gånger

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Hej!
I min forskning harjag hittat en del dokument rörande bl.a en fastighet och ett dödsbo. Korrespondens har skett i olika frågor mellan dödsbodelägare och en kommisionär i Mörrum, Elof Johansson. (Då det inte gäller honom personligen hoppas jag att jag kan sätta ut hans namn.)  
Jag undrar om någon skulle kunna berätta vad en kommisionär har/hade för uppgift och om yrkesgruppen hade registerskyldighet eller något liknande så att man kan spåra fler dokument i frågorna. Det rör sig om ett dödsbo från 1946, så jag förutsätter att berörd kommissionär inte längre är yrkesverksam.  
SÅ jag är tacksam för information om yrket och om ni vet mer om personen, så tar jag gärna emot det också, här eller i mail! e.malmstedt@telia.com
 
Mvh
Lotta M

2005-11-28, 18:25
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Enligt SAOB:
 
Kommissionär
BETYDELSE: ombud; person (firma) som åtagit sig eller brukar åtaga sig att (mot ersättning) utföra uppdrag åt andra; särsk. i fråga om förmedling av avtal eller inköp o. försäljningar; i juridiskt fackspr. därvid numera bl. om person som i eget namn gör inköp eller försäljningar av varor, värdepapper eller annan lösegendom för andras räkning.
Hälsar vänligen
Maud

2005-11-28, 19:42
Svar #2

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Tack för din information, Maud! Jag trodde att det var något liknande det handlade om, men kunde inte se sambandet med ett dödsbo. Förmodar att han agerat som just mellanhand här, utan att ha någon firma tecknad på sig.
 
Mvh
Lotta M

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna