ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Korvetten Carlskronas förlisning 1846  (läst 1199 gånger)

2008-12-13, 15:29
läst 1199 gånger

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:10
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Jag söker födelsedata på smedgesällen N Sjöbäck som drunknade när korvetten Carlscrona förliste utanför Kuba år 1846 den 30 april. Jag har bara namnet och vet inte något mer än att han står med i besättningen som mönstrade på den 5 augusti 1845. Jag är tacksam för tips om hur jag kan hitta honom i kyrkböckerna eller i annan källa. Han dog ju den 30 april 1846 och borde väl stå i dödboken i någon församling? Kan det finns någon minnessten eller liknande någonstans där namn och födelsedata kan framgå? Det var ju nästan hela besättningen, förutom 17 stycken, som drunknade.
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

2008-12-14, 10:18
Svar #1

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Om du går in på Blekingerötter och klickar på Båtsmän till vänster och sedan på Länkar allra längst ner till vänster, så hittar du många gobitar där, bl a om Korvetten Carlskronas förlisning. Vi hänvisar vidare till andra länkar, förhoppningsvis fungerande. Kanske det inte direkt ger dig något nytt hopp om att finna denne Sjöbäck, men man vet aldrig varthän länkar kan leda...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna