ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Köningshamn - namnets ursprung?  (läst 834 gånger)

2003-08-17, 23:57
läst 834 gånger

Göran Johansson

Finns det något som känner till historien bakom ortsnamnet Köningshamn i Torhamn? Var Köning en person och i så fall vem?
Vänlig hälsning
Göran

2003-08-18, 11:03
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran,
Om Du inte tänkt på det; Kanske Du kan höra med Dialekt- och ortnamnsarkivet i Lund (DAL). Namnet kan ju ha ändrat form och Köning behöver ju inte vara den ursprungliga stavningen. När jag kollar i Otterbjörk finns följande:
-ing en gammal avledningsändelse, i personnamn ofta med patronymisk innebörd, således sin (ättling till ....:
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-08-18, 16:44
Svar #2

Göran Johansson

Arkivchefen Göran Hallberg på DAL lämnade på förfrågan följande svar om ortsnamnet Köningshamn:
 
I min bok Ortnamn i Blekinge (1990) s. 102 nämner jag detta Kungshamn, vars namn 1624 skrivs Konningshaffn. Det var det äldsta kända skriftbelägget för just den orten, som hade noterats i Ortnamnsavdelningens samlingar vid vårt systerarkiv i Uppsala, när jag skrev boken. De skånska ortnamnen har vi i Lund hand om, medan de blekingska ortnamnen tillhör Uppsalaarkivets ansvarsområde. Det finns många små hamnplatser längs våra havskuster, både i Sverige och, som här, i dåvarande Danmark, som kallats Kungshamn, en del därför att hamnen med bebyggelse låg på kungens, dvs. kronans mark, en del för att det på platsen fanns en kunglig, dvs. statlig (kronans) tullstation. Några närmare detaljer om den nu aktuella platsens äldre historia har jag dock inte kännedom om. Det finns säkerligen historiskt källmaterial som kan styrka platsens funktioner under tidigare skeden.
 
Det kanske finns någon Blekingeforskare eller någon av våra danska vänner som kan bidra med fler upplysningar.

2003-08-19, 17:21
Svar #3

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Göran
 
Jeg har desværre ikke fundet noget der bare ligner Könighamn - eller en dansk udgave af navnet - i Danmark. Heller ikke i et næsten 600 sider stort stedregister til Trap Danmark.
På Rigsarkivet er der lidt bedre materiale. Jeg kan se der næste gang jeg kommer der.
 
Venlig hilsen 
Gudrun

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna