ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Allbo häradsrätt 1637  (läst 832 gånger)

2012-07-04, 12:12
läst 832 gånger

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:24
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,
 
Skulle jag dels kunna få lite läshjälp och dels lite hjälp att reda ut vad det faktiskt handlar om.
Var Olof Stråles gård i Hössjö i Slätthög (G) frälse eller inte? Jag förstår inte riktigt. Olof Stråle hade enligt nedan domboksmål köpt gården av herr Jonas Petri i Myresjö. Herr Jonas Petris mor hade enligt frälserannsakan ca 1575 tillsammans med sina syskon ärvt jord i en gård i Hössjö.
 


 
 
Min avskrift, främst osäker på rödmarkerat, i övrigt borde det vara någorlunda korrekt? Är det 1618 eller 1628 gården såldes? Är det skålpund? Isåfall hur skriver man det i sin avskrift?
 
Sammadagh androgh Wälbördigh Oluff Stråles fougte wellakt. Lars
Jönson en saak om 1 ?? Ränta i hösiö som han förmente sin husbonde
hafua uthi en half skattegårdh i hösiö. Nu upsöcktes i Cronones Jorda-
Book och fins ther inthet frelse i be:te hösiö, men kiöpesedelen till
Welb: Oluff Stråle giffuen aff her Jon i Möresiö och hans medh
Consorter dat. 628 then 1. Decemb. ? Nu berättades och å tinge at
halfue skatte gården i hösiö hafuer legat öde i mångh åhr och
kan inthet giöra skäll för mehr ähn en half gårdh och räntar
till Cronan effter Jordaboken till 1/? ??. Sent. effter Jordab.
12. huar ståndt sitt hemuldh och wijsa sitt Lagafångh till be:te
frelse 1 ?? ränta så frampt kiöpet skall stånda och eij Cronan
skee förnär.
 
Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:13 (1635-1647) Bild 143 / sid 17 (AID: v49321.b143.s17, NAD: SE/GHA/90102, SE/VALA/0382503)
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-07-04 12:45)

2012-07-04, 17:55
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Första frågetecknen: Lispund
628; Efter dåtidens sed utelämnas 1 och stället skrivs punkt Alltså .628
jordaboken till 1/ ? ?? skall vara 1 ½ lispund.
Jordab 12 skall vara Jordab 17
 
Detta är min tolkning efter avskrift som jag gjort från Rullfilm RS 1
 
Gården bör vara Hössjö Norregård. Jag har i Herdaminnet gjort en blyetsnotering vid Petrus Gizeus : se Släkt och Hävd 2-3 1970 sidan 120. Ett svagt minne att dåvarande prästen på 1570-talet skulle göra Norregård till sätesgård genom köp och sammanläggning av sätesgården Slätte men han kom i Johan III:s onåd.
 
Det finns även intressanta uppgifter i Vem var fru Estrid till Broxvik och senare till Råda (död 1597)? Artikeln finns i Släkt och Hävd nr 2 1974 sid 117ff
 
Det skall bli intressant att följa fortsättningen.
 
/Rune

2012-07-04, 18:11
Svar #2

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:24
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,
 
Tack för läshjälpen. Jag kan inte se någon skillnad på 2:an i 1628 och 7:an i Jordab. 17?
 
Funderar dock fortfarande kring betydelsen av domboksmålet. Det står att det är en skattegård, men samtidigt pratas det om frälsejord.
 
Kyrkoherde i Myresjö Jonas Petri, var ju den som sålde gården till Olof Stråle. Hans moder Sigrid Johansdotter hade tillsammans med sina syskon ärvt jord i just Hössjö enligt frälserannsakan ca 1575 (Se Koit etc). Därför tänker jag mig att det är denna ärva jord som herr Jonas Petri i Myresjö 1628 har sålt till Olof Stråle. Olof Stråle som för övrigt i början på 1600-talet och särskilt på 1620-talet köpt eller försökt köpa i all den frälsejord som Sigrid Johansdotter och hennes syskon ärvt.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-07-04 18:23)

2012-07-04, 19:08
Svar #3

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Martin.
Det som jag skrev av för mer än 20 år sedan bör allt kontrolleras. Jag har rulle RS 1 så jag skall gå in där och se om jag har skrivit rätt.
 
Hössjö är en knepig by. Det finns minst två prästsläkter som har anknytning dit. Den mest säkra är Hössjö Kattagård där prästen Johannes Lyncius i Ryssby (G) hade arvsanspråk. Kanske har jag nämnt det tidigare men det tål en upprepning. För onkring 25 år sedan satt jag i Smålandsrummet på Växjöbiblioteket och sökte efter ett samband mellan Lyncius och Kattagården i Hössjö. I rummet satt även ortnamnsforskaren Fridolf Jönsson. Vi hade blivit bekanta då vi höll på med Slätthög-Mistelås boken. Han hörde min övergivna suck och frågade vad du har för bekymmer. Jo, jag finner inget samband med Lyncius och Hössjö. Det är enkelt, svarar Fridolf. Lynx på latin är lokatt så där har du Kattagård.
 
/Rune
 
Det enda jag har lyckats skaffa om frälsesläkter är Almqvists Frälsegodsen, så där har jag ett stort handikapp.

2012-07-04, 19:20
Svar #4

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:24
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,
 
Ja Hössjö verkar vara knepigt.. många gårdar. Vilken gård det rör sig om i detta fallet har jag ingen aning om.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-07-04 19:32)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna