ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning  (läst 762 gånger)

2009-12-16, 23:42
läst 762 gånger

Utloggad Ann Bergqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 18:19
    • Visa profil
Mo häradsrätt FII:8 sid 279-283
Jonas Eriksson, Kanshestra död 1822-01-31
 
Jag har stångats med den här bouppteckningen ett tag nu och tror att jag lyckats tolka det mesta men det är fortfarande några saker jag inte kan tyda. Så nu hoppas jag att någon vänlig själ kan hjälpa mig.
 
sid 280
under rubriken ”Jernsaker” 3:e post från slutet: 1 ?knif med ?
 
Träbråte:
andra posten: 11 st ? och Baljor
5:e posten: 3 st ? fjerdingar (Det ser ut att stå Bo men vad är det?)
8:e posten: Boketunna (vad är det?)
högra spalten 3:e posten från slutet: 2ne Retsell??
 
sid 281
Diverse
11:e posten (efter Baketråg)
3:e posten från slutet: 10 ? Söm
sista posten: Glt ? och 2ne Klocklon? (ska det vara klocklod?)
 
sid 282
Utestående fordringar som anses säkra
I andra spalten finns en fordran på Petter Samuelsson i Långhult daterad 11 febr (står det 1822? Det är samma dag som bouppteckningen gjordes. Har han alltså lånat av dödsboet?)
 
sid 283
längst ner: Att inte med wett eller wilja undan dölgt blifvit intygar under ? förbindelse
Stina Jaens dotter Enkan
Sålunda warer uppgifvit och wärderat som ??? betygar ut Supra
?? Biörkman
 
sid 284
Vad står det på första raden och vad är allra sista ordet på sidan?
 
Ann

2009-12-17, 13:52
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Bouppteckningar är alltid spännande läsning och ibland ganska svårtolkade. Här är mina förslag:
 
Sid 280:
1 Skärknif med Hylsa. Alltså en slidkniv.
11 st Stånnor och Baljor. Stånda är ett laggkärl av något slag. Jfr. stånka.. Här gissningsvis = holk.
3 st B? Fjerdingar. B? är en förkortning, möjligen står det Br för Brännvin.
1 Gl. Boketunna. Att boka är att krossa. Tunnan kan vara avsedd att krossa något i, t. ex. svinmat. Möjligen för förvaring av sådant krossat material.
2nne Retsel. Rissel, retsel eller redsel är ett stort såll som användes vid rensning av frö m. m.  
 
Sid 281.
2. Hösind(?) Vet inte. Kanske sidogrindar till en vagn, att användas när man kör in hö. (Ren gissning.)
10 Gångar Söm. (= Hästskosöm).
Glt Jernskräp och 2nne Klocklon.  
 
Fordran på Petter Samuelsson: Skuldsedelns datum anges mycket riktigt till d. 11 Febr. 1822. Det troligaste är väl att skulden, om den var för lån, köp eller tjänst, fanns redan före dödsfallet och nu bekräftas skriftligt.
 
Avslutningen: ... Intygar under Edelig förbindelse ....  ... som här anteknat finnes, betygar ....
 
Sid 184: Fattig ProCenten 2 Rd. 3 sk. 6 rst Banco, är till Boestorps Sockens Fattig Cassa ärlagd ....
Sista ordet är Kyrkowärdar. (1/8 % av boets bruttobehållning gick till socknens fattigkassa. Ett slags arvsskatt.)

2009-12-17, 23:24
Svar #2

Utloggad Ann Bergqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 18:19
    • Visa profil
Stort tack
Anges antalet hästskosöm i gångar?
Hur många är en gång?
 
Ann

2009-12-18, 16:33
Svar #3

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Nordisk Kultur Mått och vikt anger att gång är en förpackningsenhet med 4 hästskor. Vad som avses här, går inte att få klarhet i. Jag vet att det finns en skrift som behandlar speciella uttryck och termer samt förekommande typer av smidesredskap. Kanske där kan finnas något uppslag.
 
Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna