ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning Aspelands Häradsrätt  (läst 516 gånger)

2010-09-25, 11:37
läst 516 gånger

Utloggad Claes Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2013-02-25, 19:36
    • Visa profil
Hej !
 
Jag behöver hjälp med att tyda denna bouppteckning jag kan utläsa fragment ur texten men det skulle vara bra om någon kunde tyda hela åt mig.
 

 
Sedan har jag en text som står i HF Mörlunda AI:5 gällande just Sven Nilsson som jag inte kan tyda hoppas med att få hjälp med denna också.
 

2010-09-25, 19:57
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Hej!
Försöker här så gott jag kan utan att känna till socknens byar: År 1812 den 11 Julius instadte sig undertecknade Efter b?ingwu?on (kanske uppmaning) at upräta laga boupteckning ??ste gamla enkomannen Daniel Nilsson i Ka?wrtiåtta (okänd plats) som med döden afled den 1 julius och i lifwet efter sig lemnat en doter vid namn Stina ingift med torparen Swen Nilsson i zandersborg och Målila socken hwilka äro hans räta bröstarfwingar af den lila qwarlåtenskap som må finnas antecknat. som är uti följande ändring nämligen.
Den lilla lappen: uttagit attest, för att bli vargering - 08 är - 1810 är icke mer.  
Vargeringskarl var en slags extrasoldat.
Hälsar Mats

2010-09-25, 20:51
Svar #2

Utloggad Claes Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2013-02-25, 19:36
    • Visa profil
Tack Mats !
 
Detta ger mig lite mer information att gå på, när det gäller (Ka?wrtiåtta)så ska det nog vara Kalvkätta under Vena församling eftersom Daniel Nilsson är född där.
 
åter igen...tack

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna