ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tveta häradsrätt 1698 om Hästrum, Nässjö (F)  (läst 712 gånger)

2011-08-13, 20:10
läst 712 gånger

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,
 
Här är en del ur ett längre domboksmål där en av mina anor Nils Jönsson i Hästrum, Nässjö (F) är vittne. Texten är ganska svårtläst för mig men jag har lyckats med en del, kanske någon kan tyda lite till?
 


 
Källa: Tveta häradsrätts arkiv, Domböcker vid ordinarie ting, SE/VALA/01593/A I a/9 (1696-1699) sid 66, bildid: V0000146_00266 (SVAR)
 
4. Nils Jönson i Hästrum 36 åhr
född h: hans far, farfar och
förfäder hafwer där bodt, och des fa[der?]
95 åhr, som förleden winter blef h:  
död, berättadt det han [överstruken text]
aldrig annat hört
sägas eller wiste annat[överstruket] än
att denna .....
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2011-08-13 20:14)

2011-08-14, 10:25
Svar #1

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Här följer ett försök till tolkning med reservation för ortsnamnen:
 
Nils Jönsson i Hästrum a(?) 36 åhr född H: hwars far, farfar och förfärder för hoo der(?) bodt, och dy fa... a(?) 95 åhr, som förliden winter blif:t död, berättat det han alldrig annat hördt sägas(?) eller wiste än att denne(?) park legat till Mässvjk(?), huilket och första witnet Carl i Koongäng(?) säger sig hördt säja, berätta jembwähl at Cop(?) en gång frågat hoo om han wiste att denne ängen någonsin legat till N... men han swarat det han aldrig annat hördt än att hon(?) altijdh lydt mässwijk till.

2011-08-14, 13:10
Svar #2

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Bengt!
 
Stort tack för hjälpen, nu tror jag att jag med din hjälp kan reda ut hela texten ganska bra. Såhär kanske:
 
Nils Jönsson i Hästrum å 36 åhr
född H: hwars far, farfar och
förfäder för hoo der bodt, och des far
å 95 åhr, som förleden winter blif:t
död, berättadt det han
aldrig annat hördt
sägas eller wiste än
att denna park legat till
måßwijk, huilket och första
wittnet Carl i Kramsäng säger
sig hördt hoo säja, be-
rätta jämbwähl at Cap:[iteinen]
en gång frågat hoo om
han wiste att denna ängen
någonsin legat till Rößby
men han swarat det han
aldrig annat hördt än att
hon alltijd lÿdt måßewijk
till.
 
Denna texten ligger till grund för de generationer före Nils Jönsson (fm mf fm ff mf) i Hästrum. Förutom Nils Jönsson förekommer hans kusin som ett annat vittne i denna utredning. Släkten från Hästrum ut såhär:
 


 
 
Håkan (Jönsson?) i Hästrum finns i där 1602-1638 i landskapshandlingarna m.m. Hans hustru hette kanske Kirstin (kyrkoräkenskaperna). Före Håkan fanns en Jöns i Hästrum mellan åtminstone 1586-1602. I Älvsborgs lösen 1571 finns en Rafuell i Hästrum...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna