ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västbo renoverade domok 1679  (läst 657 gånger)

2011-02-25, 20:04
läst 657 gånger

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!
 
Ingemar i detta mål är min ana, och jag är lite osäker på dels vad det står och dels vems svärfar Per Jonsson är. Är det min Ingemars svärfar eller Zachris svärfar?
 
Orten är Åhrewedh och ligger i Forsheda (F).
 

 
Källa: Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIAAAC:12 (1674-1680) Bild 2410 (AID: v190288.b2410, NAD: SE/GHA/90102)
 
(Meddelandet ändrat av Martinb 2011-02-25 20:05)
 
(Meddelandet ändrat av Martinb 2011-02-25 20:05)

2011-02-26, 08:06
Svar #1

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Hejsan Martin
 
Min första tanke är att Ingemar lånat pengar av Per Jonsson och tvingas nu betala tillbaka dessa till Pers svärson Zachris (möjligen då Per inte längre är i livet?. Om Per varit svärfar till Ingemar, så förstår jag inte vad Zachris skulle bli inblandad, om nu inte han också är släkt på något sätt.
 
Mvh, Lars-Ola, Knäred

2011-02-26, 08:40
Svar #2

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Zachris Andersson är gift med en dotter till Per Jonsson.  
 
Tvister av det här slaget brukar uppstå vid bouppteckningar. Ingemar vill inte betala de 2 mark han har lånat av Per Jonsson. Man kan ana att kvittot har förkommit och Ingemar litar på de vittnen som då var med när lånet skedde, inte har något minne av händelsen.
 
Att inte komma till häradsrätten då man blivit stämd, för det fick man böta. Här var det 3 marker och så beslutar häradsrätten att Ingemar blir stämd till nästa ting. Om han inte då infann sig, kunde rätten besluta att han tredje gången skulle hämtas med lämpliga medel. I mål som jag har läst om, hämtades vederbörande av länsman någon dag före tingets början och sattes i häradskistan.
 
Infann sig Ingemar vid tinget andra gången, kunde han slippa böterna om han visade upp ett med vittnen undertecknat dokument att han hade giltigt skäl att utebli.

2011-02-26, 11:27
Svar #3

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!
 
Tack för hjälpen, det var väl det jag trodde var mest sannolikt, att det var Zachris svärfar. Men man hoppades ju lite på Ingemars svärfar i och med att jag var lite osäker på tolkningen ;-)
 
/Martin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna